Ghidul utilizatorului amef – Formularul F4109

De | 2 noiembrie 2021

Ce este?

F4109 – Declarație privind aparatele de marcat electronice fiscale (AMEF) neutilizate

Cine il depune si pentru care situatie?

Se depune de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale in situatia in care exista aparate de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate pentru generarea de date in nicio zi din perioada de raportare (legislatia nu specifica si motivul pentru care aceste case nu sunt utilizate si nici exceptii de la depunerea formularului).

Prin generarea de date se intelege emiterea de bonuri fiscale si rapoarte fiscale (raportul Z), etc. Astfel F4109 se depune in fiecare luna de catre utilizatori pentru casele de marcat neutilizate, pastrate de catre acestia dupa: inchiderea punctelor de lucru/scoaterea memoriei fiscale/restrangerea punctelor de incasare in punctul de lucru/terminarea activitatii sezoniere/declararea suspendarii activitatii firmei la ONRC/etc., sau pentru casele de marcat folosite ca „rezerva” si pentru aparate defectate care nu au putut fi reparate in perioada de raportare… pana in momentul in care casa de marcat isi reia activitatea.

Cand si cum se depune?

Declaratia se transmite la ANAF prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pana cel tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare in care aparatele de marcat  electronice fiscale nu au fost utilizate.

Sanctiuni

Nefurnizarea la termen de către contribuabil/plătitor a informaţiilor periodice solicitate de organul fiscal potrivit art. 59 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 12.000 lei la 14.000 lei pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii şi mari şi cu amendă de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum şi pentru persoanele fizice.

Casele de marcat neutilizate nu sunt excceptate de la conectarea la serverul ANAF decat daca nu sunt purtatoare de memorie fiscala.

Chiar daca aparatul de marcat a fost defiscalizat si activitatea utilizatorului este suspendata, atata timp cat utilizatorul detine aparatul de marcat, are in continuare obligatia de a depune declaratia  F4109 – Declaratie privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate,  pentru toate aparatele de marcat neutilizate, conform prevederilor art. 3 și art. 4 din OPANAF nr. 627/2018.

Autor: Cristina Zafiu

In calitatea sa de asistent al presedintelui, asigura secretariatul permanent al asociatiei profesionale. Cea mai mare parte din activitatea sa este consacrata comunicarii cu membrii patronatului si cu celelalte organizatii si institutii cu care patronatul coopereaza.

Lasă un răspuns