30 noiembrie 2021 ramane termenul limita pana la care comerciantii isi pot conecta casele de marcat la sistemul national de supravegere si monitorizare a datelor fiscale, au dat asigurari reprezentanții ANAF si ai Directiei Generale Antifrauda Fiscala in cadrul unui interviu acordat postului Profit News TV. In aceeasi emisiune, domnul Dor Bujor Padureanu, Vicepresedinte al Patronatului caselor de marcat, a vorbit despre cum decurge procesul de conectare din prisma activitatii de service case de marcat derulata de firmele membre ale organizatiei noastre.
S-a ajuns la circa 6.000 de case de marcat conectate pe zi, a afirmat Dan Voicu, director general adjunct în cadrul Direcției Generale de Informații Fiscale a ANAF.
„Au fost derulate campanii prin intermediul SPV, prin comunicate de presă. Au rezultate. Am avut și sprijinul Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat, precum și al CECAR, și sperăm ca mesajul nostru a ajuns la toată lumea și va impulsiona ritmul conectărilor. Observăm în ultimele zile o creștere a ritmului, avem deja un ritm de 6.000 de conectări pe zi și sperăm ca acest ritm să se intensifice”
a spus Dan Voicu, director general adjunct în cadrul Direcției Generale de Informații Fiscale a ANAF
Gradul de conectare este de 67% din totalul caselor de marcat aflate in fuctiune la contribuabili mijlocii, iar la contribuabilii mici, in jur de 50%. La marii contribuabili, care au avut termen limită 30 iunie, gradul de conectare este la circa 90%.
Tudor Rudău, director în cadrul Direcției Antifraudă Fiscala avertizeaza ca dupa 30 noiembrie vor incepe controale la cei care nu s-au conformat si nu au conectat aparatele de marcat la sistemul informatic al ANAF. Inspectorii „vor da dovadă de înțelegere când vor exista motive obiective” și vor aplica sancțiuni acolo unde se impun. S-a atras atenția că mai sunt, încă, și cazuri de firme care nici măcar nu au trecut la casele de marcat cu jurnal electronic și încă folosesc modele vechi de case de marcat, încâlcând legislația fiscală.
Vom acționa cu fermitate. Vom continua controalele pe care le efectuăm zilnic în acest domeniu (în prezent la marii contribuabili, n.r.) și vom da dovadă de înțelegere atunci când vor exista motive obiective. Vom evalua fiecare caz și vom aplica sancțiuni acolo unde se impune. Obiectivul este conectarea caselor de marcat electronice la sistemul informatic al ANAF și vom continua până când acest obiectiv va fi atins”
Tudor Rudău, director în cadrul Direcției Antifraudă Fiscala
Dor Bujor Padureanu, Vicepresedinte al Patronatului Caselor de Marcat, a declarat ca în ultima perioadă s-a înregistrat o creștere accelerată a cererilor pentru conectare din partea firmelor, fapt care a facut ca resursele fizice alocate de firmele de service case de marcat pentru procesul conectarii, sa fie deja atinse iar daca trendul va continua, vor fi depasite. Astfel, spre sfarsitul lunii noiembrie, pe fondul unei supraaglomerari, comerciantii care doresc sa intre in legalitate vor avea probleme sa isi gaseasca un servisant liber. La aceste probleme se adauga si restrictiile datorate pandemiei de coronavirus precum si numarului de imbolnaviri in randul personalului de service care, desi in mare majoritate vaccinat, in urma contactarii virusului trebuie carantinat conform legii.
Conectarea nu este un proces care se desfășoară într-un minut, pentru unele case de marcat sunt alocate mai mult de 30 de minute, chiar o ora. De unde și imposibilitatea fizică de a conecta atât de multe case de marcat într-un timp atât de scurt, datorită intervalului necesar pentru ca o casă să fie cuplată.
Procesul de conectare este complicat și de o cotă destul de mare de firme care poseda echipamente fiscale pe care nu le mai folosesc si pe care nu le vor conectate la ANAF. Acestea trebuie scoase din Registrul national de evidenta al amef astfel încât să nu mai fie nevoie să le conecteze. Cred că aici va exista o diferență în statistica reală, pentru că ANAF deține numărul total al caselor care au fost fiscalizate, dar o mare parte dintre acestea, însă, sunt pe trend de defiscalizare, în paralel cu conectarea celor care sunt utilizate.
„Unul dintre motivele pentru care acest proces se desfășoară greoi este durata unei conectări. Conectarea unei case de marcat durează poate și o oră, iar mulți comercianți au fost reticenți să își întrerupă activitatea comercială fie și pentru acest interval. Fiecare se gândește în primul rând la afacerea lui. Asta este ceea ce avem noi ca feedback din țară. Din perspectiva noastră, vom face tot ce este posibil pentru a atinge acest obiectiv (conectarea caselor până la 30 noiembrie, n.r.). Limitele resurselor fizice sunt deja atinse. Acum este mai degrabă o problemă a comerciantului de a-și găsi un servisant liber. În condițiile unei supraaglomerări, programările pentru venit cu casa la conectat, pentru că de mers pe teren la un asemenea volum este destul de complicat, mai ales la clienții mici, este o problemă așa cum sunt toate cele când lucrurile sunt lăsate pe ultima sută de metri. Cei care au lăsat pe ultima sută sunt de obicei firme care nu sunt foarte bine organizate, mici, care nu își gestionează foarte bine resursele. Nu aș neglija nici că operațiunea reprezintă un cost care trebuie achitat de comerciant”
a spus Dor Bujor Padureanu, Vicepresedinte al Patronatului Caselor de Marcat din Romania
Termenul limita pana la care comerciantii sunt obligati sa conecteze casele de marcat la sistemul informatic al ANAF nu se va prelungi, au dat asigurari reprezentantii ANAF.
„Termenul care este acum în vigoare este ferm și nu se prelungește. Calendarul negociat (pentru conectare, n.r.) a fost unul destul de larg, 8 luni. La contribuabilii mari, termenul deja a trecut și acolo avem un grad de conformare destul de ridicat. Facem eforturi împreună cu patronatele și distribuitorii să ridicăm acest ritm de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale. Se asigură astfel o creștere a colectării veniturilor la bugetul de stat, se reduce evaziunea fiscală în domeniul comerțului cu amănuntul și al serviciilor și, de asemenea, se asigură o concurență loială între operatorii economici. Mesajul nostru este ca toată lumea să încerce să se încadreze în acest termen. Având în vedere ritmul din ultimele zile, cred că este un trend pozitiv și sperăm ca la finalul perioadei să reușim să fie în grafic cu conectarea cât mai mulți comercianți mici și mijlocii”
a declarat Dan Voicu, director general adjunct în cadrul Direcției Generale de Informații Fiscale a ANAF