Conectarea caselor de marcat la serverul ANAF implica o multime de resurse si ridica o multime de intrebari atat din partea comerciantilor cat si din parea servisantilor de case de marcat. Cine va face conectarea, cat va costa, ce si cum va transmite casa de marcat catre ANAF, etc.
- Cand se vor conecta?
Guvernul a amanat in luna decembrie a anului trecut aplicarea sanctiunilor pentru comerciantii care nu au asigurat conectarea caselor de marcat la serverul ANAF, din cauza faptului ca nu au fost eliberate suplimentele de aviz tehnic pentru toate modelele de case de marcat iar serverul ANAF inca nu este operational in totalitate.
- Cine va face conectarea?
Conform ART.3(1)(4) din OUG 28/1999(r), utilizatorul casei de marcat are obligatia de a asigura conectarea casei de marcat la serverul ANAF. Utilizatorul (comerciantul) va trebui sa asigure accesul la internet in locatia unde este instalata casa de marcat, in functie de specificatiile tehnice de conectare la internet ale casei de marcat (GPRS, LAN, Wi-Fi, etc.) si de calitatea semnalului operatorul de telecomunicatii din zona. Tehnicianul firmei de service cu care are contract utilizatorul (comerciantul), va face operatiunile de conectare la serverul ANAF.
- Ce vor face distribuitorii de case de marcat?
Suplimentul de aviz tehnic si instructiuni de conectare Unitatile acreditate pentru comercializare si service au primit de la distribuitorii autorizati, o parte din suplimentele de aviz tehnic si procedura de conectare pentru fiecare model de aparat fiscal.
ICI verifica si/sau testeaza cerintele prevazute de normele metodologice referitoare la comunicatia aparatelor de marcat electronice fiscale in modul de lucru online si elibereaza avizul tehnic favorabil pentru fiecare model de casa de marcat.
Download certificat PEM Vor descarca de pe serverul ANAF, pe un dispozitiv extern de memorare, un certificat digital (un fel de stampila digitala unica a fiecarei case de marcat) si un fisier XML de configurare diferite pentru fiecare casa de marcat.
Programare interventie Vor programa de comun acord cu utilizatorul casei de marcat (comerciantul), deplasarea la punctul de lucru al servisantului sau al utilizatorului, dupa caz, pentru operatiunile de conectare.
Update firmware (un soft care asigura comanda si controlul componentelor hardware ale casei de marcat) Vor instala in casa de marcat un nou firmware pentru fiecare model de casa de marcat si, doar unde e cazul, vor trebui sa inlocuiasca unele componente ale aparatului de marcat.
Instalare certificat PEM Vor instala certificatul digital descarcat de pe site-ul ANAF, in casa de marcat si vor activa profilului de comunicatie al aparatului cu serverul ANAF. Se va face trecerea casei de marcat de la modul de lucru offline la modul online.
Initializare conectare Vor initializa conectarea la internet a echipamentului fiscal (instalarea SIM-ului de date si testarea operarii sau activarea integrarii in reteaua LAN pentru echipamentele ce au aceasta functie).
Testare conexiune Vor testa functionarea echipamentului fiscal cu serverul ANAF.
Operatiunile vor trebui notate in Cartea de Interventie a casei de marcat precum si in Dosarul de asistenta tehnica a casei de marcat (dosar aflat la sediul unitatii care efectueaza service).
- Ce vor face comerciantii?
Trebuie sa aveti INTERNET! Daca aparatul de marcat se conecteaza la internet prin LAN, va trebuie un modem router. Daca aparatul de marcat se conecteaza la internet prin GPRS, va trebuie o cartela SIM.
Verificati posibilitatile de conectare a casei de marcat la internet (GPRS, LAN, Wi-FI – vezi specificatiile tehnice ale aparatului). Verificati care operator de telecomunicatii are semnal mai bun in zona in care este instalat aparatul (Orange, Vodafone, Telekom). Luati legatura cu servisantul casei de marcat si intrebati daca modelul de casa de marcat suporta conectarea la internet fara a necesita interventii hardware si alte componente suplimentare, precum si costul acestora (daca e cazul). Majoritatea caselor de marcat se conecteaza la internet printr-un modul GPRS folosind un SIM de date mobile ce va trebui achizitionat de la operatorii de telefonie mobila sau unitatea de service de la care ati achizitionat casa de marcat. Imprimantele fiscale dar si o mica parte din casele de marcat, au posibilitatea de a se conecta la internet prin intermediul unei retele LAN, la fel ca un computer, folosind un modem router. Alte case de marcat pot fi conectate la internet prin Wi-Fi.
Achizitionati de la furnizorii de servicii de telefonie mobila si telecomunicatii, abonamente pentru serviciile de internet (prin GPRS sau prin LAN, dupa caz). Intrebati firma cu care aveti contract de service daca producatorul casei ofera SIM-uri de date. Unii producatori de echipamente fiscale au contractat deja cu operatorii de telefonie mobila pachete de SIM-uri de date, putand astfel sa va ofere un pret mai bun fata de cel contractat de dumneavoastra; In ceea ce priveste transmisia de date prin GPSR cu ajutorul cartelei SIM, sunt distribuitori autorizati care au vandut deja echipamentele cu SIM-uri de date mobile.
Actualizati contractele de service cu unitatile de service si programati din timp conectarea echipamentului, astfel incat sa nu depasiti termenul legal. Unitatile de service de la care ati achizitionat casa de marcat, va vor anunta din timp cand va fi operational serverul ANAF.
Daca aveti case de marcat instalate în zone nedeservite de rețele de comunicații electronice aveti obligația de a completa si atransmite o declarație din care sa reiasa imposibilitatea conectarii casei de marcat la internet. Declaratia va fi disponibila in format electronic pe site-ul ANAF la sectiunea declaratii.
Daca nu exista nicio posibilitate de conexiune a casei de marcat la internet, comerciantii au obligatia de a transmite date catre ANAF prin exportul de fisiere din casa de marcat si transmiterea lor folosind formularul F4200, ca si pana acum.
- Costurile conectarii
Servicii pentru upgradarea echipamentului (daca este cazul) si actualizarea softului casei de marcat (update firmware);
Abonamentul la internet si echipamente pentru conectare la internet (cabluri, modem router, cartele SIM, etc.);
Costurile legate de deplasarea tehncianului unitatii de service la punctul de lucru al utilizatorului in vederea conectarii la server a echipamentul sau remedierii eventualelor erori de conectare si transmitere a datelor catre server.
Nu uitati!
- Daca nu ati facut-o pana acum, inlocuiti vechea casa de marcat cu casa de marcat cu jurnal electronic. In caz contrar riscati amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, confiscarea sumelor nejustificate si suspendarea activitatii la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator;
- Transmisia de date catre serverul ANAF se va face automat dupa emiterea raportului de inchidere zilnica (Raportul Z)!
- Obligatia conectarii caselor de marcat la serverul ANAF ii revine exclusiv utilizatorului echipamentului fiscal iar toate costurile de conectare vor fi suportate de catre acesta. Amenda pentru nerespectarea acestei obligatii este de la 8.000 lei la 10.000 lei
- Interventiile tehnice asupra casei de marcat se vor face numai de catre personalul autorizat al fimei de service. In caz contrar utilizatorii risca amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei
- Dupa conectarea casei de marcat la serverul ANAF, nu va mai fi nevoie de trasmiterea „raportului lunar catre ANAF” (exportand fisierele din casa de marcat pe un dispozitiv extern si apoi transmise la ANAF folosind mijloace electronice de transmitere la distanta – formularul A4200), acesta urmand a fi transmis doar de catre utilizatorii de case de marcat care nu se pot conecta la internet.
- Casa de marcat se va bloca automat dupa o anumita perioada de timp daca din cauza conexiunii la internet, nu a putut transmite online raportarile. Ea se va debloca automat prin restabilirea conexiunii la internet, sau prin transmiterea către ANAF a rapoartelor din casa de marcat prin mijloace electronice de transmitere la distanță (F4200) sau prin prezentare la organul fiscal competent. Pe întreaga perioadă de timp în care conexiunea la internet este întreruptă, sau în lipsa oricăror mijloace de conexiune la internet, aparatul de marcat electronic fiscal lucrează independent, adica poate emite bonuri fiscale, rapoarte de inchidere zilnica, etc., dar numai o anumita perioada de timp.
- Utilizatorul casei de marcat este informat asupra numărului de zile rămase până la blocarea aparatului, prin intermediul unui mesaj tiparit in acelasi timp cu raportul fiscal de inchidere zilnica sau afisat pe ecranul casei de marcat.
Buna ziua tuturor,
Materialul prezentat de Cristina este documentat, la obiect si arata cateva aspecte de care ne vom lovi cu totii pe parcursul implementarii conectarii. In seminarul „Scoala On Line” din 24.02.2021 s-au prezentat particularitati pentru unele modele de AMEF precum si principiile generale ale conectarii.
Ca informatii „la zi” noi, GIp TRONIC avem deja 2 suplimente de aviz la AMEF ACTIVA , suntem in stadiul final de elaborare a documentatiei de implementare update/activare SIM Incercam sa facem procedura de conectare cat mai simpla si va stam la dispozitie pentru orice detaliu la numerele de telefon deja stiute sau pe e-mail.
Pentru a evita aglomeratia din ultima zi va recomandam sa va analizati parcul de AMEF ACTIVA la care doriti modificarile si sa ne trimiteti din timp seriile acestora pentru pregatirea update-ului.
Mult succes tuturor