Ghidul utilizatorului amef – Cum verificam daca aparatul de marcat fiscal este conectat la ANAF si daca transmite date catre serverul ANAF

De | 6 decembrie 2021

Cum verificăm dacă o casă de marcat a fost conectată la ANAF sau daca transmite date catre serverul ANAF?

– verifica inginerul de service

In urma operatiunilor de conectare, inginerul de service scoate din casa de marcat  un raport in care se specifica conexiunea la internet a casei de marcat, inclusiv modalitatea prin care s-a facut conectarea la server (GSM sau LAN) si un raport Z pe 0 (zero). Datele cuprinse in acest raport Z se transmit online la ANAF imediat dupa generarea raportului. Conform legislatiei, raportul de inchidere zilnica (raportul Z) rezultat in urma conectarii casei de marcat la serverul ANAF, se anexeaza cartii de interventie a aparatului. Aceasta este dovada ca acea casa de marcat a fost conectată la server. Tot in cartea de interventii se noteaza si operatiunile facute pentru conectare.

In cazul utilizatorului care are un contract de service lunar, trimestrial, semestrial, inginerul de service verifica periodic conexiunea casei de marcat cu serverul ANAF.

– verifica utilizatorul

In primul rand verifica cartea de interventie a aparatului pentru a vedea daca bonul fiscal este atasat cartii si daca tehnicianul de service a notat interventia. In ceea ce priveste transmisia de date, unele aparate de marcat sunt programate de producator sa tipareasca automat, dupa transmiterea raportului Z, un scurt raport de confirmare in care se specifica faptul ca transmiterea s-a facut cu succes sau pot tipari un mesaj de eroare in cazul in care transmiterea de date catre server nu s-a putut face. Mesajele tiparite pot sa difere de la un model de casa de marcat la altul.

In cazul echipamentelor care nu genereaza automat raportul de confirmare si exista suspiciuni ca acel aparat nu transmite, utilizatorii pot solicita unitatii de service o procedura prin care pot genera raportul de confirmare a transmiterii datelor catre ANAF.

Dupa generarea raportului Z, utilizatorul trebuie sa astepte 1 minut inainte de inchiderea casei de marcat  pentru a da timp aparatului sa realizeze transmisia de date catre serverul ANAF.

In cazul in care, in momentul generarii raportului Z nu exista internet in locatie, casa de marcat va transmite fisierele imediat ce se va restabili conexiunea la internet.

– verifica ANAF

Lunar sau ori ce cate ori este nevoie, ANAF va transmite utilizatorilor prin SPV (Spatiul Privat Virtual) un raport in ceea ce priveste starea casei de marcat (daca transmite date sau nu) si erorile care au aparut in urma transmiterii de date catre server.

Raportul privind erorile de transmise a datelor trebuie dat mai departe firmei de service cu care utilizatorul are contract pentru a se remedia disfunctionalitatile semnalate.

Conectarea casei de marcat la serverul ANAF – generalitati

Toti utilizatorii de aparate de marcat au obligatia de a conecta aparatele de marcat electronice fiscale la sistemul informatic national de supravegere si monitorizara a datelor fiscale al ANAF – pe scurt, conectarea casei de marcat la serverul ANAF.

Exceptie fac casele de marcat instalate in zone nedeservite de retele de comunicatie, pentru care utilizatorul a depus declaratia F4110. Aceste case vor raport lunar la ANAF asa cum au facut si pana acum folosind A 4200.

Conectarea este obligatorie pentru toate modelele de aparate de marcat fiscalizate, inclusiv cele neutilizate pentru care utilizatorul depune lunar F4109, instalate in zone deservite de retelele de comunicatii pentru care Institutul National de Cercetare – Dezvoltare in Informatica –ICI Bucuresti a eliberat aviz tehnic favorabil si, dupa caz, supliment de aviz, conform prevederilor legale.

Ce trebuie sa faca utilizatorul pentru a conecta casa de marcat la ANAF? Utilizatorul trebuie: a) sa verifice ce posibilitati de conectare la internet are casa de marcat (LAN, GSM, etc.) si sa asigure accesul la internet in locatia in care este instalat aparatul; b) sa ia legatura cu firma de service cu care are contract pentru a programa interventia; c) sa se prezinte la firma de service cu casa de marcat si cartea de interventie a aparatului sau, sa planifice deplasarea unui inginer de service la locatia in care este instalat aparatul.

Daca utilizatorul a declarat inchis punctul de lucru in care a fost instalat aparatul si refuza conectarea casei de marcat la serverul ANAF, trebuie sa contacteze unitatea de service pentru a scoate memoria fiscala din casa de marcat. In urma scoaterii memoriei fiscale, utilizatorul completeaza si depune F4105 in care bifeaza punctul E.6.Alte situatii decat cele prezentate la punctele E.1 – E.5 iar in casuta Date referitoare la alte situații decât cele prevăzute la punctele E.1 – E.5 sa completeze „scoaterea memoriei fiscale apoi ataseaza formularului documentele probatorii (ex. proces verbal de predare primire memorie, actul doveditor al inchiderii punctului de lucru, orice alte documente probatorii).” Memoria fiscala si dispozitivul de memorare a jurnalului electronic precum si procesul verbal de predare-primire a memoriei, se pastreaza de catre utilizator pe o perioada de 10 ani.

Startul conectarii caselor de marcat la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al ANAF a fost dat in luna aprilie 2021 pentru toate categoriile de contribuabili. Contribuabilii mici si mijlocii au avut la dispoziție 8 luni pentru a-si conecta casele de marcat la serverul ANAF, 30 noiembrie fiind data limita de conectare, in timp ce pentru marii contribuabili, perioada legala de conectare s-a incheiat la sfarsitul lunii iunie 2021.

Operatiunile de conectare le fac doar inginerii de service acreditati ai unitatilor de service case de marcat si doar in baza cererii utilizatorului.

Autoritatiile nu vor prelungi termenul limita de conectare si nu vor amana aplicarea sanctiunilor impuse de lege.

ANAF a demarat in luna octombrie 2021 actiuni de control la operatori economici, pentru a verifica modul de conformare in ceea ce priveste conectarea tuturor aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, achizitionate si utilizate de catre acestia. Inspectorii ANAF au constatat ca 87% dintre acestia s-au conformat, iar pentru ceilalti, care nu au realizat conectarea, au fost aplicate sanctiuni contraventionale, conform legislatiei. Reprezentantii ANAF si DGAF anunta ca verificarile operatorilor economici vor continua dupa expirarea termenului legal de conectare, adica dupa 30 noiembrie pentru contribuabilii mici si mijlocii.

Pentru ca nu au asigurat conectarea casei de marcat la serverul ANAF, utilizatorii sunt sanctionati cu amenda de la 8.000 la 10.000 lei, confiscarea sumelor nejustificate si suspendarea activitatii in punctul de lucru.

Pana cum, peste 530.000 de aparate din aproximativ 650.000 de aparate de marcat, au fost conectate la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al ANAF.

Directia Generala Antifrauda Fiscala atentioneaza ca inca mai sunt utilizatori care nu si-au schimbat vechile aparate de marcat cu cele noi conforme cu legislatia in vigoare.

Asa cum stiti, rapoartele privind erorile de transmisie a caselor de marcat catre serverul ANAF, sunt trimise contribuabililor doar pe SPV. Nu uitati ca din luna martie a anului 2022 inrolarea in SPV va fi obligatorie pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, precum si persoanele fizice care desfasoara profesii liberale sau exercita o activitate economica in mod independent. Astfel, documentele tiparite nu vor mai fi luate in considerare de catre ANAF, toate cererile, inscrisurile sau orice alt document, se vor transmite catre ANAF doar pe cale electronica iar instiintarile institutiei catre contribuabili vor fi trimise doar electronic.

ANAF, Patronatul Caselor de Marcat prin unitatile acreditate pentru service, precum si distribuitorii autorizati si producatorii de case de marcat, au derulat periodic campanii de informare a utilizatorilor cu privire la intreg procesul de conectare a caselor de marcat inclusiv a termenelor legale de conectare. La aceste campanii s-a alaturat si CECCAR (Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania).

Autor: Cristina Zafiu

In calitatea sa de asistent al presedintelui, asigura secretariatul permanent al asociatiei profesionale. Cea mai mare parte din activitatea sa este consacrata comunicarii cu membrii patronatului si cu celelalte organizatii si institutii cu care patronatul coopereaza.

Lasă un răspuns