Transparenta totala in cheltuielile Patronatului
Pentru a asigura o transparenta totala asupra operatiunilor financiare ale Patronatului am hotarat postarea pe site a Registrului de casa, a Registrului de banca si a bilanturilor anuale ale organizatiei. Fisierele pot fi accesate de membri in baza regulilor anterior stabilite.
Pentru anii 2015-2018 am reusit sa convingem patru colegi (Sirbu Constantin, Lucian Brinzan, Foris Beate, Adriana Nastase) sa efectueze un audit intern al cheltuielilor. Rapoartele acestora catre membri vor fi publicate pe site. Nu am reusit sa continuam procesul deoarece nu am mai gasit voluntari. Va reamintesc faptul ca organizatia noastra are un cenzor (prevazut de Statut si ales la ultima Adunare Generala de alegeri, cea de la Sovata-2017) dar acesta nu urmareste cheltuielile in detaliu.
In acest context am luat decizia de facilitare a accesului oricarui membru al organizatiei la documentele financiare primare; prin Statut, acestea sunt sub controlul Consiliului Director conform articolului 34.(g) dar excesul de transparenta nu ar trebui sa supere pe nimeni. Dimpotriva.
Va reamintim principiile financiare care au guvernat fluxurile trezoreriei Patronatului inca de la infiintare: (preluate din Raportul Presedintelui pentru mandatul 2015-2017)
“- cotizatie mica (30 lei/luna) pentru a nu creea disconfort financiar firmelor membre dar si pentru a evita discriminari la accesul in organizatie;
– structura minimala a cheltuielilor de functionare a secretariatului tehnic (se platesc doar: salariul asistentei, impozitele aferente salariului, energie electrica, telefon mobil secretariat, consumabile de birou; din ianuarie 2017 se achita unei firme de contabilitate 300 lei/luna (400 lei de la 01 martie 2019) pentru expertizarea lucrarilor contabile de baza realizate tot de asistenta Presedintelui; Patronatul nu plateste chirie pentru spatiul utilizat drept birou si sediu social;
-toate cheltuielile sunt aprobate de Consiliul Director in procesul de avizare bianuala a Bugetului de venituri si cheltuieli; orice cheltuiala mai mare de 100 lei pentru nevoi de dotare (de exemplu: laptopul secretariatului) sau de functionare sunt supuse aprobarii Consiliului Director;
- Presedintelui i se deconteaza doar cheltuielile de deplasare si cazare pentru actiunile organizatiei pe baza de documente justificative (invitatii oficiale, delegatie de serviciu sau altele asemenea);
- nu se utilizeaza faimoasele “cheltuieli de protocol” care prin multe organizatii asemanatoare au erodat conturile dar si increderea membrilor.”
Cuvant de final: prieteniile lungi se tin cu socoteli curate.
M. Anghelescu

