Vendomatele, cu sau fara aparate de marcat fiscale?

De | 18 februarie 2020

Legea nr.136/2019 obligă toți agenții economici care derulează afaceri prin intermediul automatelor comerciale, să și le doteze cu aparate de marcat electronice fiscale. În Monitorul oficial din data de 17 iulie 2019, a fost publicată Legea nr. 136/2019, ce modifica legislatia caselor de marcat fiscale.

În România sunt circa 80.000 de asfel de aparate.

Ce spun asociatiile de vending din Europa

Măsurile luate de autoritățle din România cu privire la fiscalizarea automatelor, au ajuns în atenția (EVA) European Vending & Coffee Association – asociatie non-profit cu sediul la Bruxelles, care reprezintă și apără interesele industriei de vending din Europa. Directorul General al EVA, Dl. Erwin Wetzel, printr-o scrisoare adresată Guvernului României, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la posibilitatea afectării industriei de vending din România ca urmare a adoptării Legii 139/2019, semnalând totodată, că exista deja standardul european EVA-DTS care permite extragerea exactă și sigură a datelor cu caracter fiscal din automatele de vânzare. În același timp, reamintește faptul că masuri de fiscalizare a automatelor de vending au fost luate doar în câteva țări din Europa iar rezultatele nu au fost nici pe departe cele așteptate În finalul scrisorii, Dl. Wetzel solicită autorităților naționale să continue colaborarea cu reprezentanții industriei de vending din România pentru găsirea unor soluții care sa răspundă cerințelor legitime ale acestora.

Ce spun cei din piata romaneasca de vending

Credem că este o măsură pripită, nu a avut loc o consultare activă cu industria”, a declarat directorul unui important jucător de pe piața locală a aparatelor de vending. “Noi, cei din industria de vending am aflat despre acest demers de la vânzătorii de case de marcat, care au fost invitați la discuții în prealabil, noi ca industrie nu am fost invitați.

Industria noastră, care angajează 3.000 de oameni probabil se va restrânge. Probabil că unii vor supraviețuii alții nu. Costurile cel mai probail vor fi resimțite de consumatorul final. Modelul de business, în general, presupune că operatorul este proprietarul aparatului și îl dă în comodat. Așa că ne așteptăm la creșteri de prețuri pe care să le suporte și consumatorul final, prețuri ale produselor și serviciilor vândute prin aceste automate”, a declarat directorul companiei.

In data de 23 iulie 2013, PRIV a fost invitat să participe la o întâlnire cu Ministerul Finanțelor Publice, ședința ce a avut drept scop analizarea posibilității de modificare a OG nr.28/1999 privind obligativitatea operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Până la data de 1 septembrie 2013, PRIV a trebuit să transmită o propunere concretă privind soluția de “fiscalizare” care să răspundă atât cerințelor organizației patronale cât și ale fiscului. Un sistem pilot de fiscalizare implementat în țările Uniunii Europene este doar în Bulgaria. Autoritatea Fiscală din Germania are în planurile sale de viitor perspectiva fiscalizării afacerilor de vending.

Consecintele aplicarii legislatiei

O consecință directă și imediată a acestei legi ar putea fi reducerea numărului de automate aflate la dispoziția consumatorilor, falimentarea unor firme de  operare precum și creșterea prețurilor la produsele din automate ce se va impune pentru compensarea costurilor suplimentare generate de lege, ce vor fi făcute  de operatorii care vor reuși să-și adapteze automatele și să rămâne pe piață. Riscul contracției masive a industriei de vending derivă din faptul că, prin obligarea comercianților de a-și dota aparatele automate cu case de marcat fiscale se generează o multitudine de efecte nocive precum:

  • Imposibilitatea adaptării tuturor automatelor aflate în exploatare, la cerințele modulelor fiscale – din motive de ordin tehnic ce țin de construcția și configurația automatelor;
  • Creșterea, până la nerentabilitate, a costurilor de exploatare a automatelor – costurile modulul fiscal și pentru întreținerea acestuia adăugându-se la cele deja existente;
  • lipsa existenței unui server ANAF care să preia, să prelucreze și să analizeze datele colectate din automate, face inutilă investiția și generează blocarea activității operatorilor de vending;
  • Creșterea perioadelor de nefuncționare a automatelor sau de neraportare fiscală – generate de eventuale erori de funcționare ale modului fiscal, dat fiind faptul ca automatele nu sunt supravegheate în mod direct și permanent;
  • Lipsa resurselor umane calificate care sa asigure serviciile de instalare, sigilare, service si intreținere pentru modulele fiscale ce se doresc a fi introduse, ar conduce la blocarea activității operatorilor de vending.

De ce nu se aplica legea?

Noua obligație legală a fost și este contestată de operatorii de automate, mare parte din ei fiind puși în situația de a-și închide afacerile deoarece unele automate nu pot fi modificate constructiv, aceștia intrând așadar, intempestiv și nevinovat, în conflict cu legea. Din această perspectivă, legea este neconstituțională, constituind un atac direct la proprietatea privată și, totodată, contrară economiei de piață – două valori apărate în mod explicit de norma supremă în stat.

De precizat este faptul că până la adoptarea acestei legi, industria de vending a fost scutită de obligativitate pe cale de excepție, prin art.2 lit.p) din OUG nr.28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, deoarece automatele au din construcție contoare electronice care înregistrează vânzările, contoare utilizate de altfel in majoritatea țărilor EU pentru fiscalizare. Însă, măsura impusă este nocivă nu doar pentru comercianți și consumatori, ci și pentru bugetul public care se va diminua direct proporțional cu constrângerea industriei de vending.

In urma intalnirii de lucru din 15 ianuarie 2020 unde au participat reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice, ICI București (Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare în Informatică si importatori ai caselor de marcat electronice fiscale, Guvernul a luat decizia de a prelungi termenul, care fusese initial 31 decembrie 2019, deoarece s-a dovedit a fi imposibil de respectat intrucat aparatele de marcat care urmeaza sa fie integrate in automatele comerciale nu exista deocamdata pe piata, nu a fost gasita solutia optima pentru aceste aparate, iar pentru realizarea si implementarea lor este necesara parcurgerea urmatoarelor etape obligatorii si consumatoare de timp:

  • aprobarea prin hotarare de Guvern a specificatiilor tehnice si functionale ale acestor aparate de marcat;
  • construirea prototipurilor de catre producatori;
  • testarea prototipurilor la Institutul National de Cercetare Dezvoltare in Informatica;
  • autorizarea de catre Ministerul Finantelor Publice a distribuitorilor acestor aparate de marcat;
  • fabricarea aparatelor de marcat si instalarea lor in cca 80.000 de automate comerciale, pe intreg teritoriul tarii, de catre distribuitori si operatorii de service autorizati de Ministerul Finantelor Publice

În prezent sunt așteptate normele de aplicare ale legii, care sunt inca in dezbarete, iar termenul de implementare a fost amânat până la data de 31 decembrie 2020.

Autor: Cristina Zafiu

In calitatea sa de asistent al presedintelui, asigura secretariatul permanent al asociatiei profesionale. Cea mai mare parte din activitatea sa este consacrata comunicarii cu membrii patronatului si cu celelalte organizatii si institutii cu care patronatul coopereaza.

Lasă un răspuns