Impactul asupra industriei software pentru sectorul Retail si HoReCa a noilor case de marcat, a imprimantelor fiscale legislatia aferenta

De | 24 ianuarie 2016

Am urmarit cu atentie si cu mult interes activitatea patronatului in legatura cu demersurile realizate in elaborarea recomandarilor pentru noile case de marcat si legislatia aferenta, insa am constatat faptul ca incercam sa lucram pe efect si nu pe cauza.

Consider ca noi, producatorii software si importatorii de echipamente fiscale, nu putem sa oprim evaziunea fiscala.

Ce putem face este doar sa nu contribuim la comiterea evaziunii fiscale.

De asemenea, consider ca acordam prea mare atentie [exclusiv n.e.] componentei software [si n.e.] daca restrictionam softul, vom ajunge in evul mediu a programelor de gestiune si nu mai putem livra solutii integrate.

Definitii

Inainte de toate as dori sa clarific niste termeni legati de un program de gestiune, partea interfetei de vanzare si comunicarea cu echipamentele fiscale.

Interfata de vanzare a programelor de gestiune

Interfata de vanzare a programelor de gestiune este o componenta software care permite intocmirea unei liste de articole care urmeaza a fi vandute. Aceasta interfata, in general, dispune de urmatoarele facilitati:

  • selectarea articolelor prin scanarea codului de bare, tastarea directa a codului de bare sau a codului intern al produsului, selectia vizuala a produselor prin afisarea lor in forme de pictograme ordonate in categorii de produse, etc.
  • anularea produselor din lista
  • modificarea cantitatii
  • fidelizare clienti
  • modalitati de plata
  • inchidere bon / tiparire bon fiscal
  • anularea completa a listei
  • vanzari in asteptare
  • note de comanda / plata (in cazul programelor HoReCa)

Modul de transmitere a bonurilor fiscale catre casa de marcat

Daca vorbim despre case de marcat care sunt folosite in regim de imprimante fiscale, distingem doua moduri de operare:

  • inregistrarea directa a vanzarilor pe casa de marcat: cand se scaneaza un produs, sau se adauga prin selectie dupa cod PLU sau pictograma (regim fast-food, restaurant, uneori si alimentara), se tipareste si pe casa de marcat, practic bonul se deschide pe casa de marcat si toate operatiile sunt reflectate si pe bon: vanzare, anulare, reducere, plati si inchidere bon
  • inregistrarea documentului intreg pe casa de marcat: pe interfata de vanzare se opereaza vanzarile, reducerile, etc., dupa care se trimite o singura tranzactie catre casa de marcat (majoritatea programelor functioneaza in acest mod)

Probleme ridicate

Nota de plata/comanda:

Un soft HoReCa trebuie sa permita tiparirea bonurilor de comanda catre diverse departamente (bucatarie, bar, pizzerie, etc.). De asemenea, poate sa fie necesara si imprimarea notelor de plata sau a notelor de plata partiale (clientul doreste sa afle cat a consumat pana la un moment dat), insa important este sa se asigure ca o masa nu se poate inchide pana cand bonul fiscal nu a fost tiparit sau comanda nu a fost anulata!

Dar ce se intampla daca clientul – dupa ce a facut comanda – trebuie sa plece? Vanzarea bunurilor nu s-a intamplat, deci restaurantul nu este obligat sa emita bon fiscal. In acest caz, masa se poate inchide si fara bon fiscal, si un program modern HoReCa permite generarea bonului de consum pe baza notei de comanda/plata, acest lucru fiind necesar, pentru ca intre timp bucatarul a preparat comanda, materia prima a fost consumata, acest lucru trebuie evidentiat!

O alta metoda ar fi anularea comenzii. Orice program de gestiune tine evidenta produselor anulate. Daca utilizatorul programului abuzeaza de aceste optiuni, probabil ca va putea calcula pe baza bonurilor de consum sau a produselor anulate cat a vandut fara bon fiscal.

Vanzari in asteptare

O situatie reala poate sa apara foarte des cand un client nu este hotarat exact ce doreste sa cumpere (ex. magazine cu piese auto, sau magazine instalatii, etc.), se formeaza coada la casa de marcat, in acest moment, vanzarea respectiva este pusa in asteptare si alti clienti sunt serviti, iar cand clientul se hotareste asupra bunurilor, se incarca bonul in asteptare, se actualizeaza lista si se finalizeaza bonul fiscal. Daca aceasta optiune este folosita in mod abuziv, utilizatorul programului „stie” cate bonuri in asteptare a avut, „stie” suma lor, pentru ca programul de gestiune inregistreaza aceste informatii.

O solutie este limitarea acestor bonuri in asteptare si obligativitate de a anula aceste bonuri in asteptare sau finalizarea vanzarii. Insa si asa, utilizatorul programului de gestiune „stie” cate bonuri in asteptare au fost anulate si suma totala a lor…

Problema anularii

Daca programul de gestiune permite anularea vanzarilor sau stergerea altor documente, aceasta posibilitate va fi folosita de utilizatori poate in mod abuziv, care vor sa comita evaziune fiscala.
Parerea mea este ca nu softul comite evaziunea fiscala, nu softul trebuie sa rezolve problema evaziunii fiscale! Evaziunea fiscala este comisa de utilizatorul softului!
Pana la urma, orice ar face producatorul de software, utilizatorul pur si simplu nu scaneaza produsele si nu emite bonul fiscal.

Observatie:

Daca un program permite tiparirea bonurilor de comanda, sau a notelor de plata, sau permite inchiderea unei mese fara bon fiscal, sau nu limiteaza (si nu blocheaza functionarea programului) numarul bonurilor in asteptare, nu insemana ca este un program de tip phantomware!

Decizia de a inchide o masa fara bon fiscal apartine utilizatorului! Decizia de a nu elibera bon fiscal pentru toate produsele vandute apartine utilizatorului, indiferent daca se foloseste un sistem integrat sau doar o simpla casa de marcat!

Solutia

Problemele ridicate (nota de comanda/plata, bon in asteptare si anulare) reprezinta un punct de abuz in orice program de gestiune care implementeaza aceste functii dintr-un singur motiv: nu exista functii specifice in casa de marcat unde se pot inregistra aceste operatii.

Solutia ar fi:

  1. Implementarea in softul casei de marcat a bonurilor in asteptare (anumite case si la ora actuala permit ceva asemanator in mod restaurant, parca am citit intr-un manual de casa de marcat).
  2. Inregistrarea tuturor operatiilor de anulare chiar si pe un bon de asteptare
  3. Permiterea accesului la aceste functii prin intermediul protocoalelor de comunicatii
  4. Blocarea tiparirii raportului Z pana cand toate bonurile in asteptare nu au fost inchise sau anulate
  5. Un bon in asteptare se poate folosi in retail, dar se poate folosi ca si o masa deschisa (comanda deschisa) in HoReCa
  6. Listarea sumelor totale anulate pe raportul Z
  7. Listarea anularilor produselor pe bonuri in asteptare
  8. Listarea tuturor anularilor a bonurilor in asteptare
  9. Stocarea in memoria fiscala a acestor informatii (6,7,8)
  10. Testarea si avizarea programelor de gestiune in ceea ce priveste urmatoarele (indiferent de modelul casei de marcat sau a imprimantei fiscale):
    • a. inregistrarea tuturor articolelor pe bon care au fost adaugate in lista
    • b. inregistrarea tuturor articolelor anulate, chiar si pe bonuri de asteptare
    • c. blocarea automata a softului daca pierde legatura cu echipamentul fiscal
    • d. celelalte functii ce sunt testate si la ora actuala pentru imprimanta fiscala
  11. Declaratie pe propria raspundere din partea producatorului software ca nu exista functionalitati ascunse care permit efectuarea vanzarii, anularii sau a inchiderii bonurilor in astepare fara intermediul casei de marcat

Recomandari pentru importatorii de case de marcat si imprimante fiscale:

  1. dezvoltarea unor drivere care permit un control mai bun al erorilor aparute (lipsa hartie, defectarea memoriei, imprimantei, afisajului, etc.)
  2. anularea automata a bonului daca a aparut o eroare si intoarcerea acestui rezultat catre programul de gestiune (astfel programul de gestiune poate afisa mesajul corespunzator utilizatorului)
  3. posibilitatea de a chestiona in orice moment starea echipamentului fiscal
  4. avizarea acestor drivere (sau protocoale de comunicatii)

Sunt convins ca – implementand aceste facilitati in casa de marcat si prin testarea si avizarea programelor de gestiune (interfata de vanzare) – chiar putem contribui serios la combaterea evaziunii fiscale.

[In schimb, n.e.] Doar prin restrictionarea facilitatilor programelor HoReCa sau Retail, am promova dezvoltarea programelor de gestiune si a sistemelor integrate paralele (care nu au nicio legatura cu casa de marcat) impreuna cu cel mai ieftin echipament fiscal.
(In foarte multe locuri in Ungaria am vazut echipamente POS si aplicatii profesionale cu care lucra restaurantul si suma vanzarilor pe nota de plata a fost inregistrata MANUAL pe casa de marcat).

Foris Zoltan
ForIT Solutions

 

Colegul nostru, dl Zoltan Foris, managerul companiei ForIT Solutions, din Timisoara, a transmis pe adresa secretariatului nostru, acest material extrem de interesant, legat de opinia sa asupra impactului noii legislatii asupra solutiilor software din retail si HoReCa.

Consideram ca este unul dintre cele mai echilibrate si corecte puncte de vedere legate de aceasta tema pana acum, motiv pentru care, am considerat oportun ca materialul sa fie disponibil si publicului larg alaturi de membrii patronatului nostru.

Puteti descarca materialul si in forma sa originala PDF de aici.

Un comentariu despre “Impactul asupra industriei software pentru sectorul Retail si HoReCa a noilor case de marcat, a imprimantelor fiscale legislatia aferenta

  1. Zoltan Metzner

    Perfect de acord.
    Tot ce ne trebue este un driver bun pentru fiecare casa in parte. (gratuit sau contra cost). Sa lasam clientul sa decida ce soft si ce casa vrea sa cumpere. Singurele softuri de gestiune care dupa parerea mea favorizeaza vanzarea la negru sunt cele care au rapoarte ascunse sau posibilitatea stergerii bonurilor din lista.
    Daca rapoartele sunt conform realitatii, deci apar anularile, stornarile, plata cf. contract, protocol etc. singurul vinovat pentru vanzarea nefiscala este vanzatorul.

Lasă un răspuns