Activitati exceptate de utilizare a casei de marcat Conform art. 2 alin (1) din OUG 28/1999 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se exceptează de la prevederile art. 1 alin. (1) încasările efectuate din următoarele activităţi:
Se exceptează de la prevederile art. 1 alin. (1) încasările efectuate din următoarele activități:
a) comerțul ocazional cu produse agricole din producție proprie efectuat de către producătorii agricoli individuali, autorizați în condițiile legii, în piețe, târguri, oboare sau în alte locuri publice autorizate;
b) vânzarea de ziare și reviste prin distribuitori specializați;
c) serviciul public de transport persoane cu metroul, precum și serviciul public de transport local de persoane prin curse regulate, autorizat să fie efectuat în interiorul unei localități, pe bază de bilete sau abonamente tipărite, conform legii; serviciul public de transport persoane cu metroul este asimilat cu transportul local;(la 20-07-2019, Litera c) din Articolul 2 a fost modificată de Punctul 2, Articolul II din LEGEA nr. 136 din 12 iulie 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 587 din 17 iulie 2019 )
d) activitățile pentru care încasările se realizează pe bază de bonuri cu valoare fixă tipărite conform legii – bilete de acces la spectacole, muzee, expoziții, târguri și oboare, grădini zoologice și grădini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc și altele similare;
e) activitățile de asigurări și ale caselor de pensii, precum și activitățile de intermedieri financiare, inclusiv activitățile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitățile de schimb valutar cu numerar și substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decât operațiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta instituțiilor de credit, aparținând acestor instituții;
f) activitățile desfășurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăți comerciale;
g) vânzarea obiectelor de cult și serviciile religioase prestate de instituțiile de cult;
h) comerțul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum și prin corespondență, cu excepția livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine și unitățile de alimentație publică, pe bază de comandă;
i) serviciile de instalații, reparații și întreținere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
j) vânzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de către agențiile de turism, definite potrivit legii;
k) încasarea contravalorii energiei electrice și termice, a gazelor naturale, a apei și canalizării, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobilă, de poștă și curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;(la 13-11-2015, Lit. k) a art. 2 a fost modificată de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 267 din 6 noiembrie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 839 din 10 noiembrie 2015, care modifică pct. 2 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 91 din 23 decembrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 966 din 30 decembrie 2014. )
l) efectuarea lucrărilor de construcții, reparații, amenajări și întreținere de locuințe;
m) serviciile de transport feroviar public de călători în trafic intern și internațional, prestate de societăți comerciale persoane juridice române, pe bază de bilete sau abonamente tipărite conform legii;
n) activitățile de jocuri de noroc desfășurate cu mijloace tehnice de joc ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
o) serviciile de parcări auto a căror contravaloare se încasează prin automate ce funcționează pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
p) Abrogată.(la 20-07-2019, Litera p) din Articolul 2 a fost abrogată de Punctul 3, Articolul II din LEGEA nr. 136 din 12 iulie 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 587 din 17 iulie 2019 )
q) comerțul de tip cash and carry desfășurat de comercianții care vând mărfuri prin sistemul de autoservire către persoane fizice înregistrate în baza de date a vânzătorului, în scopul utilizării acestora ca produse consumabile;
r) transportul rutier internațional contra cost de persoane.(la 20-07-2019, Articolul 2 a fost completat de Punctul 4, Articolul II din LEGEA nr. 136 din 12 iulie 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 587 din 17 iulie 2019 )
s) serviciile de încărcare a vehiculelor electrice a căror contravaloare se încasează prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit și/sau a aplicațiilor de tip portofel electronic.(la 25-10-2024, Articolul 2 a fost completat de Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 125 din 23 octombrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1073 din 25 octombrie 2024 )(la 30-12-2014, Art. 2 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 91 din 23 decembrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 966 din 30 decembrie 2014. )
Articolul 2^1În situațiile în care pentru încasarea cu numerar a contravalorii bunurilor livrate cu amănuntul și a serviciilor efectuate către populație, în cazul activităților prevăzute la art. 2 lit. f), h), i)-l) nu sunt utilizate aparate de marcat electronice fiscale, este obligatorie emiterea de chitanțe, în condițiile legii.(la 13-11-2015, Art. 2^1 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din LEGEA nr. 267 din 6 noiembrie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 839 din 10 noiembrie 2015, care modifică pct. 3 al art. I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 91 din 23 decembrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 966 din 30 decembrie 2014. )
Articolul 2^2Eliminat.
Legea nr. 136/2019 publicata in M. Of. nr. 587 din 17 iulie 2019, a a adus unele precizari in ceea ce priveste transportul de persoane
ART. III
(1) Operatorii de transport rutier care efectuează transport de persoane prin servicii regulate în transportul rutier naţional, cu excepţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum aceasta a fost modificată şi completată prin prezenta lege, au obligaţia să doteze autovehiculele cu care execută aceste servicii cu aparatele de marcat electronice fiscale prevăzute la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Normele metodologice de aplicare a OUG 28/1999 – aprobate prin HG nr. 804 in noiembrie 2017 – aduc cateva clarificari in privinta activitatilor exceptate, astfel:
„ART.9
(1) Operatorii economici care vând ziare şi reviste în alte condiţii decât cele prevăzute la art. 2 lit. b) din ordonanţa de urgenţă, sunt obligați să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) În sensul art. 2 lit. b) din ordonanţa de urgenţă, prin distribuitori specializaţi se înțelege operatorii economici care comercializează exclusiv ziare şi reviste.“
„ART.10
Activităţile de vânzare a biletelor de călătorie şi a abonamentelor pentru transportul public de călători în interiorul unei localităţi, ca activităţi conexe transportului, intră în excepţia prevăzută la art. 2 lit. c) din ordonanţa de urgenţă.“
„ART.11
(1) Bonurile cu valoare fixă prevăzute la art. 2 lit. d) din ordonanţa de urgenţă se tipăresc în condiţiile prevăzute de reglementările în vigoare, suma fixă percepută de la client fiind pretipărită pe documentul eliberat acestuia.
(2) Vânzarea de timbre fiscale, poştale, judiciare, precum şi de cărţi poştale sau altele asemenea, care se comercializează la valoarea nominală pretipărită pe acestea, intră în excepţia prevăzută la art. 2 lit. d) din ordonanţa de urgenţă.“
„ART.12
(1) Activitățile de parcare a autovehiculelor și jocurile de noroc intră sub incidența prevederilor art. 2 lit. d) din ordonanța de urgență numai în cazul în care se încasează de la clienți o sumă fixă care este pretipărită pe biletul de acces și, respectiv, pe biletul sau produsul loteristic de participare la jocurile de noroc, eliberat clientului.
De asemenea, intră sub incidenţa prevederilor art. 2 lit. d) din ordonanța de urgență şi biletul de intrare prevăzut la art. 13 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Nu intră sub incidenţa art. 2 lit. d) din ordonanța de urgență jocurile de noroc – pariurile în cotă fixă pentru care utilizatorii vor emite bonuri fiscale pentru sumele încasate de la clienţi.“
„ART. 14
În înțelesul art. 2 lit. e) din ordonanța de urgență, activităţile de schimb valutar cu numerar şi substitute de numerar pentru persoane fizice, sunt cele efectuate de casele de schimb valutar organizate ca persoane juridice conform Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, având ca principal obiect de activitate activitățile de schimb valutar pentru persoane fizice cod CAEN 6612, iar ca activităţi secundare numai cele incluse în cod CAEN 6619 şi autorizate prin intermediul Comisiei de autorizare a activității de schimb valutar.“
„ART. 15
Intră sub incidenţa prevederilor art. 2 lit. f) din ordonanţa de urgenţă profesiile liberale, sub toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăţi potrivit Legii nr. 31/1990, republicată cu modificările și completările ulterioare, cum ar fi, fără însă a ne limita la acestea, cele desfăşurate de către medici, avocaţi, notari publici, executori judecătoreşti, experţi tehnici şi contabili, contabili autorizaţi, auditori financiari, consultanţi fiscali, arhitecţi, traducători, sportivi, precum şi de alte persoane fizice care prestează servicii cu caracter profesional în domeniul ştiinţific, literar, artistic şi educativ.“
„ ART. 15^1
(1) Intră sub incidenţa prevederilor art. 2 lit. i) şi lit. l) din ordonanţa de urgenţă, serviciile de instalaţii, reparaţii şi întreţinere a bunurilor efectuate la domiciliul clientului şi respectiv lucrările de construcţii, reparaţii, amenajări şi întreţinere a locuinţelor, executate de către operatori economici specializaţi, inclusiv materialele utilizate pentru realizarea acestor activităţi, dacă materialele respective sunt cuprinse în facturi şi alte documente legale emise de prestatorul serviciului ori executantul lucrării.
(2) Asamblarea, montarea ori instalarea bunurilor care sunt executate ca operaţiuni auxiliare ocazionate de vânzarea mărfurilor de către un comerciant cu amănuntul nu se încadrează în excepţiile prevăzute la art. 2 lit. i) şi lit. l) din ordonanţa de urgenţă.”