Revista Progresiv preocupata de noile case de marcat

De | 9 noiembrie 2016

Cum se va trece peste cumpăna provocată de Legea caselor de marcat?

Retailul se apropie cu pași repezi de intrarea într-un joc greoi, presărat cu multe elemente birocratice, în care arbitrul „de centru” este statul, reprezentat de instituțiile sale financiare. Și, ca în orice joc, trebuie să existe un câștigător, dar și un perdant. Ne referim la Legea caselor de marcat cu jurnal electronic, prin care retailerii, și nu numai, sunt obligați să investească sume importante în achiziționarea de imprimante fiscale noi. În prezent, normele de aplicare a legii sunt încă în discuție, iar retailerii se tem că după 1 ianuarie 2017 vom asista la un blocaj în piață. Pe de altă parte, cei care câștigă în mod sigur în urma aplicării acestei legi vor fi importatorii și producătorii de case de marcat.

Potrivit normelor Uniunii Europene, România trebuie să se alinieze la un sistem prin care se urmărește reducerea evaziunii fiscale, precum și o monitorizare mai eficientă a încasărilor la buget. Astfel, toți operatorii economici vor fi obligați ca de la 1 februarie 2018 să fie legați, prin casele de marcat, la un server al ANAF, unde se vor vărsa toate datele legate de încasările firmelor. Guvernul a introdus, încă din 2014, obligativitatea utilizării de aparate de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici, ceea ce duce la eliminarea caselor de marcat cu rolă jurnal, însă de atunci legea a suferit mai multe modificări, iar normele de aplicare au tot întârziat să apară.

Ce aduce nou acest sistem

Actualele case de marcat care funcționează pe piață nu sunt prevăzute cu jurnal electronic, astfel că aceste aparate nu vor mai putea fi comercializate de la 1 ianuarie 2017. Producătorii trebuie să pună pe liniile de fabricare noi modele care vor conține dispozitive de stocare a datelor în format digital. Totodată, ANAF trebuie să implementeze un sistem foarte performant – un server la care se vor conecta toate casele de marcat. Prin această conexiune, inspectorii ANAF vor putea vedea aproape în timp real toate informațiile de pe bonurile fiscale emise de firmele din România.

„Din informațiile noastre, există aproximativ un milion de case de marcat funcționale pe piața românească, iar ANAF vrea să se conecteze la aceste aparate în timp real, ceea ce este dificil. Ar fi un sistem unic în lume dacă s-ar realiza această conexiune live, de aceea specialiștii noștri din domeniu spun că va fi foarte dificil de realizat. Avem exemplul serverului de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate, unde nu se conectează mai mult de 10.000 de utilizatori în același timp, iar sistemul pică destul de des. Legea spune că după 1 ianuarie 2018, într-o singură noapte și la aceeași oră, toate casele de marcat se vor conecta la serverul ANAF. Din punctul nostru de vedere, va fi un fenomen scăpat de sub control”, a declarat pentru Progresiv, Marian Anghelescu, președintele Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România.

Producătorii nu știu ce trebuie să vândă

Pe lângă faptul că sunt voci care pun la îndoială eficiența acestui sistem, atât operatorii economici, cât și întregul lanț de producție și comercializare a caselor de marcat se află în prezent în fața unui blocaj, din cauza întârzierilor mari la publicarea normelor de aplicare a legii. Practic, producătorii sunt puși în imposibilitatea de a cunoaște cu exactitate toate detaliile tehnice ale noilor prevederi, astfel că producția de case de marcat noi este în stand by. Pe de altă parte, retailerii nu știu ce modele trebuie să-și achiziționeze, mai ales că de la 1 ianuarie 2017 vechile aparate nu vor mai putea fi vândute. Iar după intrarea normelor în Monitorul Oficial, pentru producători și importatori va începe un întreg șir de schimbări, atât din punct de vedere tehnologic, cât și birocratic – demers ce se va răsfrânge și asupra operatorilor economici.

„După intrarea normelor de aplicare a legii în Monitorul Oficial, există procese de pregătire a modelului care intră pe linia de fabricație, care durează mai multe luni. De asemenea, importatorul trebuie să știe ce model aduce la comisiile de avizare din cadrul Institutului Național de Cercetare și Dezvoltare în Informatică, unde există o procedură foarte laborioasă de monitorizare și verificare. Un model pe care importatorul îl aduce la avizare poate fi necorespunzător, astfel că se pot crea prelungiri ale termenelor în care operatorii sunt obligați să utilizeze noile aparate”, mai spune Marian Anghelescu.

Calendarul implementării ar putea fi decalat

Șansele ca aceste date să fie decalate sunt destul de mari, mai ales că adoptarea normelor a fost amânată recent, după ce premierul Dacian Cioloș a cerut, la sfârșitul lunii octombrie, o nouă evaluare. „Guvernul a luat în discuție proiectul de hotărâre, dar adoptarea acestuia va mai întârzia pentru că premierul Cioloș a solicitat o analiză de impact al noilor măsuri asupra tuturor firmelor”, declara, pe 26 octombrie, Liviu Iolu, purtătorul de cuvânt al Guvernului. Acesta nu a precizat însă dacă Executivul ia în calcul amânarea intrării în vigoare a obligativității noilor case de marcat.

În prezent, calendarul implementării cuprinde următoarele date:

  • începând cu data de 1 ianuarie 2017, se interzice comercializarea actualelor aparate de marcat, fără jurnal electronic;
  • începând cu data de 1 aprilie 2017, operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili, potrivit dispozițiilor legale, au obligația de a utiliza numai case   de marcat cu jurnal electronic, aparate acceptate de comisiile de avizare;
  • începând cu data de 1 iulie 2017, operatorii economici care au calitatea de contribuabili mijlocii au obligația de a utiliza noile aparate;
  • în cele din urmă, micii contribuabili vor trebui să utilizeze noile dispozitive începând cu data de 1 noiembrie 2017.

Ce spun retailerii independenți

„Starea generală din rândul retailerilor independenți este de nemulțumire vizavi de această lege. Practic, din punctul nostru de vedere, legea reprezintă un control și un stres în plus pentru comercianți. Având exemplul mai multor platforme de acest tip administrate de autorități, care nu funcționează la toți parametrii, comercianților le este teamă să nu aibă probleme în implementare. De exemplu, dacă datele fiscale ale unui operator economic nu vor fi stocate corect, acel comerciant ar putea avea probleme serioase. Pe de altă parte, sunt operatori care tocmai și-au achiziționat case de marcat, iar acum trebuie să le înlocuiască, ceea ce reprezintă costuri destul de greu de suportat”, declară Cora Muntean, președintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România.

AMRCR: „Nu ne putem încadra în timp”

„Având în vedere faptul că etapele ce trebuie parcurse pentru obținerea autorizației de comercializare a caselor de marcat cu jurnal electronic sunt numeroase, estimăm că va trece o perioadă considerabilă de timp până la momentul în care operatorii economici vor putea beneficia de posibilitatea de a achiziționa astfel de dispozitive. Suplimentar, pe lângă obținerea avizului pentru aparatele de marcat fiscale cu jurnal electronic, trebuie avut în vedere și numărul mare de cereri care vor veni din piață, odată ce se va implementa această schimbare.

Chiar dacă distribuitorii ar putea să pună la dispoziție un număr mare de case de marcat cu jurnal electronic solicitat, trebuie să subliniem că este necesară o perioadă îndelungată, între 4 și 6 săptămâni, pentru punerea acestora în funcțiune efectivă, deoarece, pe lângă instalarea propriu-zisă a echipamentelor, se impune efectuarea unor teste pentru verificarea funcționalității dispozitivelor. Aceste teste ar trebui efectuate anterior termenului de 1 aprilie 2017, pentru a putea corecta eventualele erori apărute și pentru a evita eventualele sancțiuni aplicabile”, este reacția reprezentanților Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR).

O altă problemă ridicată de AMRCR este legată de eventuala deschidere a unui hypermarket după 1 ianuarie 2017 – dată de la care actualele case de marcat nu se vor mai comercializa. „O companie ar putea risca să fie în imposibilitatea deschiderii unui nou magazin dacă la începtulul lunii ianuarie 2017 distribuitorii nu au obținut autorizarea noilor caselor de marcat electronice fiscale, sau nu au reușit să producă astfel de echipamente”, declară George Bădescu, președintele AMRCR, care solicită amânarea cu încă șase luni a termenului de 1 aprilie, dată la care marii retaileri trebuie să utilizeze noile aparate fiscale

 

  • Textul este preluat intregral de pe http://www.magazinulprogresiv.ro
Autor: Cristina Zafiu

In calitatea sa de asistent al presedintelui, asigura secretariatul permanent al asociatiei profesionale. Cea mai mare parte din activitatea sa este consacrata comunicarii cu membrii patronatului si cu celelalte organizatii si institutii cu care patronatul coopereaza.

Lasă un răspuns