Razboi intre Registrul Comertului si persoanele fizice autorizate

De | 29 martie 2019
-

Firmele de service case de marcat risca sa devina victime colaterale in actiunea de radiere de catre Oficiul National al Registrului Comertului a entitatilor economice (pfa, i.i. etc. ) care nu au indeplinit cerintele legii.

In 17 ianuarie 2019 a expirat perioada de doi ani pe care persoanele fizice autorizate si intreprinderile familiale au avut-o la dispozitie pentru a-si reduce numarul de clase de activitati prevazute de codul CAEN si pe cel al angajatilor, ca urmare a intrarii in vigoare a Legii nr. 182/2016, riscand in caz contrar radierea.

Astfel, peste 30.700 de PFA si aproape 12.500 de intreprinderi familiale au fost radiate automat din 19 martie de catre Oficiul Registrului Comertului.

Lista persoanelor fizice autorizate si a intreprinderilor individuale care nu si-au indeplinit obligatia de modificare a obiectului de activitate poate fi gasita pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului.

Legea nr. 182/2016 Art. II. –

(1) In termen de 2 ani de la intrarea in vigoare a prezentei legi, persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale al caror numar de activitati incluse in obiectul de activitate este mai mare decat cel prevazut la art. 16 alin. (1), respectiv art. 24 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, solicita oficiului registrului comertului competent modificarea, in mod corespunzator, a mentiunilor din registrul comertului referitoare la obiectul de activitate.

5) Cu 30 de zile inainte de implinirea termenului prevazut la alin. (1), Oficiul National al Registrului Comertului publica pe pagina sa de internet listele cu persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale care nu si-au indeplinit obligatia de modificare a obiectului de activitate. Fiecare oficiu al registrului comertului afiseaza la sediul sau lista persoanelor fizice autorizate/intreprinderilor individuale din circumscriptia sa care nu si-au indeplinit obligatia de modificare a obiectului de activitate, in conditiile prezentei legi.

(6) In termen de 60 de zile de la implinirea termenului prevazut la alin. (1), oficiul registrului comertului radiaza, din oficiu, persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale care nu si-au indeplinit obligatia prevazuta la alin. (1). Transferul drepturilor si obligatiilor din patrimoniul de afectatiune, daca acesta a fost constituit, potrivit legii, se realizeaza cu respectarea drepturilor creditorilor asupra fiecarei mase patrimoniale.

Utilizatorii de case de marcat aflati in situatia radierii solicita firmelor de service o solutie pentru refiscalizarea pe noua firma pe care acestia o infiinteaza la ORC.

Aceasta solicitare nu are solutie legala deoarece ANAF nu a transmis inca punctul de vedere fiscal prin care noile case de marcat pot trece din patrimoniul persoanelor fizice care au constituit PFA sau II, in administrarea noilor intreprinderi constituite dupa radiere.

In mod normal, la instrainarea aparatului, utilizatorul completeaza formularul F4105, bifand casuta „instrainare aparat” si anexand documentul prin care a instrainat aparatul. In caz contrar, casa de marcat ramane in continuare cu numarul unic de inregistrare alocat primei entitati economice care a solicitat fiscalizarea casei. Insa, dupa data radierii, PFA si II nu mai pot emite documente fiscale. Dupa radiere, masa patrimoniala ramane persoanei/persoanelor fizice care au constituit respectiva PFA sau II. In acest caz instrainarea aparatului ar putea sa se faca pe baza unui borderou de achizitie sau contract de vanzare/cumparare de la persoana fizica (asta in cazul in care F4105 nu va da erori de validare).

Daca instrainarea casei de marcat va fi posibila intr-un fel sau altul, in functie de comunicatul ANAF, utilizatorii vor trebui sa scoata din buzunar cateva sute de lei pentru schimbarea memoriei fiscale si a jurnalului electronic al casei de marcat. Dar pana la un comunicat oficial din partea ANAF, administratiile fiscale sfatuiesc agentii economici aflati in aceasta situatie sa isi achizitioneze o alta casa de marcat.

Autor: Cristina Zafiu

In calitatea sa de asistent al presedintelui, asigura secretariatul permanent al asociatiei profesionale. Cea mai mare parte din activitatea sa este consacrata comunicarii cu membrii patronatului si cu celelalte organizatii si institutii cu care patronatul coopereaza.

Lasă un răspuns