Declaratia A4200 si raportul Z in conditiile conectarii caselor de marcat la sistemul informatic al MF-ANAF

De | 26 aprilie 2021

Conectarea caselor de marcat la sistemul informatic al MF-ANAF si eliminarea declaratiei A4200 nasc o serie de controverse în rândul utilizatorilor de case de marcat dar și în rândul celor care țin evidentele contabile ale acestora.

Spre corecta informare a managerilor si tehnicienilor de service case de marcat dar si a utilizatorilor de case de marcat, ne propunem sa lamurim cateva aspecte controversate aparute de curand in mediul online pe subiectul eliminarii depunerii declaratiei A4200 si inregistrarea raportului Z in evidenta contabila a utilizatorului de casa de marcat, dupa eliminarea acestei declaratii.

Materialul de mai jos este realizat in colaborare cu Biroul Reglementarea Înregistrării Aparatelor de Marcat Electronice Fiscale din cadrul ANAF.

Ce este de fapt A4200 de la care ne vom lua adio in curand odata cu conectarea caselor de marcat la sistemul informatic al MF-ANAF?

Contribuabilii utilizatori de aparate de marcat electronice fiscale sunt obligati ca o data pe luna, pentru luna anterioara, sa exporte  din aparatele de marcat  o colecție de fisiere (fisiere de tip XML, fiecare fișier reprezentând o zi fiscala și un XML rezumat) si sa le transmita catre ANAF până pe data de 20 a lunii în curs.

Declarația A4200 este de fapt o aplicație pusa la dispozitie de ANAF care validează și transmite către ANAF fișierele XML exportate din casa de marcat. Aceste fisiere sunt criptate, semnate cu semnatura digitala a casei de marcat si nu pot fi accesate si prelucrate decat de aplicatiile si personalul autorizat din structura ANAF.

Majoritatea contribuabililor au lasat in grija unitatilor acreditate pentru service case de marcat si a contabililor, exportul si transmiterea fisierelor XML catre ANAF.

Contabilii nu pot si nu au permisiunea de a deschide aceste fisiere, prin urmare, nimic din continutul acestor fișiere XML nu se inregistreaza in programul de evidenta contabila al contribuabilului.

Citirea/descărcarea informațiilor înregistrate de aparatele de marcat, independent de existența/inexistența conexiunii la sistemul informatic al MF-ANAF

Insa, aparatele de marcat asigură prin comenzi de la tastatură tipărirea şi memorarea pe un dispozitiv extern de fişiere electronice cu numele seriei fiscale şi extensia „MF”, de rapoarte fiscale periodice detaliate prin evidenţierea fiecărei înregistrări din memoria fiscală, şi de rapoarte fiscale periodice sumare prin calcularea valorilor cumulate din înregistrările din memoria fiscală pentru perioada de raportare.

În rapoartele fiscale periodice se menţionează sub antet data, ora şi minutul introducerii în exploatare, precum şi perioada de raportare, precum și tipărirea de rapoarte şi memorarea pe un dispozitiv extern a fişierelor electronice cu numele seriei fiscale şi extensia „JE” ce vor conţine date din conţinutul jurnalului electronic pentru perioada de raportare ce va fi menţionată sub antet.

Totodată, menționăm că operatorul economic poate citi informațiile înregistrate în memoria fiscală, pe o perioadă pe până la 10 ani, ori de câte ori este nevoie în vederea transmiterii către un mediu de stocare extern, independent de conexiunea aparatului de marcat la sistemul informatic al ANAF.

Datele stocate în memoria fiscală sunt inviolabile şi se păstrează pe timp nelimitat. Funcţionarea modulului fiscal este asigurată de programul de control al aparatului, care este localizat în memoria fixă din acest modul. Acest program asigură şi funcţiile de autodiagnoză.

Aceste funcții sunt disponibile pentru utilizator, independent de existența/inexistența conexiunii aparatului de marcat electronic fiscal la sistemul informatic al ANAF.

Conectarea casei de marcat la sistemul informatic al MF-ANAF elimina obligativitatea depunerii declaratiei A4200

Contribuabilii sunt obligati incepand cu 31 martie 2021, sa asigure conectarea aparatelor de marcat la sistemul informatic MF-ANAF, respectand termenele limita de conectare pentru fiecare tip de contribuabil (până la data de 30.06.2021 marii contribuabili, până la data de 30.11.2021, contribuabilii mijlocii și mici; la momentul fiscalizării, dacă această operațiune se realizează ulterior datelor 30.06.2021, respectiv 30.11.2021, în funcție de categoria operatorilor economici care dețin aparatele de marcat electronice fiscale).

Dupa conectarea caselor de marcat la sistemul informatic al MF-ANAF, nu va mai fi nevoie de depunerea A4200, pentru ca aparatele de marcat vor transmite singure catre ANAF, fisierele cu vânzările din fiecare zi imediat după emiterea raportului de închidere zilnica a casei de marcat (raportul Z).

Deci, eliminarea A4200 este un beneficiu atat pentru contribuabili care nu mai trebuie sa apeleze la contabili și tehnicieni de service pentru extragerea și transmiterea acestor fișiere către ANAF, cat și pentru contabili care vor avea mai putine declaratii de transmis.

Vezi Ghidul ANAF pentru conectarea casei de marcat.

Obligatia depunerii A4200 ramane pentru o mica parte din contribuabili. Iata in ce conditii:

Depunerea A4200 rămâne obligatorie doar pentru comercianții ale căror aparate de marcat sunt instalate în zone nedeservite de rețele de comunicații. Acestia vor fi obligati sa depuna la ANAF o declaratie pe proprie raspundere din care sa reiasa ca aparatul de marcat functioneaza intr-o zona fara semnal de telecomunicatie (F4110 este disponibil pe site-ul ANAF la sectiunea declaratii).  Termenele de depunere ale declaratiei pe propie raspundere sunt: până la data de 30.06.2021 pentru marii contribuabili; până la data de 30.11.2021 contribuabilii mijlocii și mici; în termen de 2 zile lucrătoare de la data instalării aparatului de marcat electronicfiscal, pentru operatorii economici care achiziționează aparate de marcat electronice fiscale ulterior datei de 1.7.2021, respectiv 1.12.2021.

Intra pe  aisemnal.ro pentru a verifica acoperirea retelelor de telecomunicatie din zona in care este instalata casa de marcat.

Se mentine obligatia de a depune formularul aparatelor de marcat neutilizate – F4109  și după conectarea acestora la sistemul informatic al MF-ANAF

Obligația conectării la sistemul informatic național al MF-ANAF, este instituită pentru toate aparatele de marcat electronice fiscale fiscalizate, inclusiv cele neutilizate, conform prevederilor OPANAF nr. 435/2021 și în termenele stabilite. Pentru AMEF care nu sunt utilizate, se menține obligația depunerii formularului F4109 și după conectarea acestora la sistemul informatic al MF-ANAF.

Înregistrarea raportului Z în evidentele contabile rămâne obligatorie si nu are nicio legatura cu eliminarea obligatiei utilizatorului de a depune A4200

Raportul fiscal de închidere zilnica (raportul Z) este un document pe baza caruia se înregistrează veniturile din activitatea comerț cu amănuntul și prestări servicii direct către populație, în evidenta contabila a utilizatorului (conform Art. 65 alin.3 din HG479/2003).

Acest document este avut in vedere de către organele fiscale cu ocazia verificării veniturilor care stau la baza determinării impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat (conform Art. 4 alin. 8 din OUG 28/1998). Raportul fiscal de închidere zilnică se arhiveaza si se pastreaza de catre utilizator, pe o perioadă de 5 ani.

Sunt aplicatii software de vanzari si gestiune implementate pentru casele de marcat si care exporta catre programele de evidenta contabila, direct in registrul de casa/banca, incasarile din fiecare zi, dar aceste solutii software sunt utilizate de foarte putini contribuabili.

In general, contabilii introduc manual in registrul de casa/banca, incasarile inregistrate de raportul Z generat de casa de marcat (inregistrarile se fac in functie de modalitatea de plata inregistrata de casa de marcat: cash, card, tichete de masa, sau de tipul bonului: bon cu vanzare simpla sau bon cu factura).

In concluzie:

  • declaratia A4200 dispare pentru casele de marcat conectate la sistemul informatic MF-ANAF;
  • declaratia A4200 ramane obligatorie pentru casele de marcat declarate la ANAF ca functionand in zone fara semnal;
  • raportul Z se va inregistra in evidenta contabila a utilizatorului dupa regulile si procedurile existente pana in prezent;
  • casele de marcat neutilizate (pt care se depune lunar F4109) trebuiesc conectare la sistemul informatic al MF-ANAF in termenele stabilite de lege; ulterior conectarii, se va depune in continuare F4109.

Autor: Cristina Zafiu

In calitatea sa de asistent al presedintelui, asigura secretariatul permanent al asociatiei profesionale. Cea mai mare parte din activitatea sa este consacrata comunicarii cu membrii patronatului si cu celelalte organizatii si institutii cu care patronatul coopereaza.

Lasă un răspuns