Din 2017 se va aplica impozitul forfetar in micile hoteluri, restaurante, baruri si cafenele

De | 30 iunie 2016
-
Camera Deputatilor a adoptat marti, 28 iunie, in plen, o initiativa legislativa care reglementeaza impozitul specific, prin derogare de la Codul Fiscal, pentru firmele care desfasoara activitati in domeniul hotelier, restaurante, baruri si care ofera cazare pentru vacante.
Initiativa legislativa adoptata de Camera Deputatilor reglementeaza asigurarea cadrului legal privind stabilirea unei noi modalitati de impozitare aplicata contribuabililor din sectorul turistic, hotelier, restaurante si alimentatie publica, in scopul stimularii investitiilor si eliminarii concurentei neloiale.
Viitoarea lege ar urma sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2017.

Impozitul va varia in functie de zona in care se afla contribuabilul fiind stabilite cinci categorii distincte de zone, cu coeficienti de zona diferiti:
– Bucuresti;
– opt poli (Brasov, Cluj, Constanta, Craiova, Iasi, Ploiesti, Sibiu, Timisoara);
– municipiile;
– orasele si statiunile de interes national;
– zona rurala;
– Delta Dunarii;
– statiunile de interes local.

Primele patru categorii sunt impartite, la randul lor, fiecare dintre ele, in alte patru zone, in functie de distanta fata de centrul localitatii.

Legea mai introduce si un coeficient sezonier care se refera la perioada de functionalitate a unitatilor de cazare in timpul unui an:
– mediul rural;
– litoralul;
– Delta Dunarii;
– statiunile montane;
– Bucuresti;
– cei opt poli;
– municipiile si orasele;
– statiunile balneare.

Ultimul coeficient este legat de numarul de stele sau de margarete al hotelului sau pensiunii.
Prin aplicarea acestor coeficienti asupra fiecarei unitati hoteliere sau de alimentatie publica rezulta valori diferite ale impozitului specific datorat statului, de la o unitate sau alta.

In calculul impozitului specific, mai sunt incluse numarul de locuri de cazare, suprafata utila a locatiei si coeficientul de ajustare pentru spatiul tehnic.

Vor fi obligati la plata impozitului specific acei contribuabili care, la finalul anului in curs, vor avea inscrisa in actele constitutive, ca activitate principala sau secundara, una dintre urmatoarele activitati corespunzatoare codurilor CAEN:

5510 – Hoteluri si alte facilitati de cazare similare;
5520 – Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata;
5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere;
5590 – Alte servicii de cazare;
5610 – Restaurante;
5621 – Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente;
5629 – Alte servicii de alimentatie n.c.a.;
5630 – Baruri si alte activitati de servire a bauturilor.

Toate companiile care au cel putin unul dintre cele opt coduri CAEN amintite, indiferent de cuantumul cifrei de afaceri, de ponderea veniturilor obtinute sau de numarul angajatilor vor plati, de anul viitor, impozitul specific, cu o singura conditie: sa nu se afle in stare de lichidare.

O reglementare importanta este aceea ca firmele care au mai multe unitati vor putea determina impozitul specific anual prin insumarea impozitului specific aferent fiecarei unitati calculat conform formulei corespunzătoare codului CAEN.

Declararea si plata impozitului specific se vor efectua semestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului pentru care se datoreaza impozitul. Mai exact, pana la 25 iulie pentru semestrul I si, respectiv, pana la 25 ianuarie pentru semestrul II. Astfel, suma de plata va reprezenta o jumatate din impozitul specific anual.

In fine, proiectul de act normativ prevede reguli de aplicare si pentru contribuabilii care doresc sa isi schimbe sistemul de impozitare.

Mai exact, persoanele juridice platitoare de impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor urmeaza sa comunice organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific.

In cazul in care, la data de 31 decembrie, inclusiv, firmele nu mai indeplinesc conditiile obligatorii pentru plata impozitului specific, atunci vor comunica organelor fiscale teritoriale iesirea din acest sistem de impunere, pana la data de 31 martie inclusiv a anului urmator.

„Legea a fost ceruta de intreg spectrul industriei de turism din Romania pentru a simplifica modalitatea de raportare, conformare voluntara, respectiv controlul din partea autoritatilor publice.
Salutam adoptarea acestui tip de impozitare, mai modern, axat pe baza unor modele de buna practica la nivelul altor tari europene. In egala masura, trebuie sa fim foarte atenti ca implementarea acestei masuri sa fie una simpla si sa se asigure ca intreprinderile mici si mijlocii nu sunt dezavantajate in raport cu marii operatori din turism“,

a declarat Florin Jianu, presedintele Consiliului National al IMM.

Autor: Cristina Zafiu

In calitatea sa de asistent al presedintelui, asigura secretariatul permanent al asociatiei profesionale. Cea mai mare parte din activitatea sa este consacrata comunicarii cu membrii patronatului si cu celelalte organizatii si institutii cu care patronatul coopereaza.

Lasă un răspuns