Bancile ar putea fi obligate sa renunte la comisioanele de baza pentru contul curent, inclusiv retragerea de numerar

De | 21 mai 2016
-

Bancile ar putea fi obligate sa nu mai perceapa comisioane pentru administrarea, depunerea si retragerea de numerar din conturile curente de baza, potrivit unui proiect de ordonanta. Actul normativ ar urma sa transpuna o Directiva UE (Directiva 92/2014) privind serviciile de plata la nivel european si ar trebui sa inlesneasca accesul consumatorilor la serviciile bancare de plata, precum si sa faca mai usoara compararea costurilor intre banci, dar si transferul conturilor de la o banca la alta.

Romanii ar putea scapa de o serie de comisioane percepute de banci. In baza acestui proiect, redactat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului, pentru conturile curente care ofera sericii de baza – un termen nou introdus – clientii bancilor ar urma sa nu plateasca nimic.

Potrivit unui articol din proiectul de transpunere a Directivei 92/2014, institutiile de credit sunt obligate sa ofere gratuit serviciul de deschidere, inchidere si administrare a unui cont curent de baza, dar si sa nu taxeze serviciul de depunere si retragere de numerar.

In definirea termenilor, proiectul de ordonanta face distinctie intre serviciul de plata si operatiunea de plata, ultimul insemnand actiunea initiata de platitor sau de beneficiarul platii de a depune, transfera sau retrage fonduri. Astfel, este neclar daca banca nu are dreptul sa ceară bani de la consumator pentru ca ii ofera posibilitatea de a retrage bani de la un bancomat, dar poate sa ii puna comision de retragere, ori daca nu are voie sa ceara nici un ban pentru astfel de operatiuni.

Presedintele ANPC,  Marcel Bogdan Pandelica, spune ca intentia autoritatii este ca bancile sa nu comisioneze efectiv operatiunile de retragere si depunere de numerar.

In Directiva se arata ca statele membre se asigura că institutiile de credit nu percep taxe si comisioane care depasesc nivelul comisioanelor rezonabile pentru serviciile descrise mai sus, astfel ca propunerea ANPC de transpunere se arata si mai favorabila consumatorilor.

Bancile vor putea percepe insa comisioane „rezonabile” pentru serviciile de debitare directă si pentru transferurile de bani pentru un număr minim de 15 operatiuni pe lună, potrivit propunerilor ANPC. Aceste comisioane „rezonabile” vor fi stabilite in functie de venitul national si de media comisioanelor din piata.

Unele dintre bancile locale au renunțat deja la comisioanele de retragere numerar de la bancomatele proprii, dar au crescut comisioanele de retragere de la ghisee, care, in cazuri extreme, pornesc de la 15 lei. Media comisioanelor de retragere numerar de la ATM in cazul bancilor care mai percep astfel de costuri este in jurul a 0,2% din suma retrasa, in timp ce la ghisee este in jurul a 0,5% din suma retrasa. Deschiderea si inchiderea unui cont sunt operatiuni gratuite la majoritatea bancilor. Unele au renuntat si la comisionul de administrare lunara pentru conturile cele mai simple, insa exista banci care cer inca un tarif de 4-5 lei/luna de la clienti.

Clientii bancilor vor putea compara comisioanele percepute de banci prin intermediul unui site (sau mai multe) ce va fi onfiintat fie de catre ANPC, fie de catre o asociatie de protectia consumatorilor. Firmele care ofera servicii de plata sunt obligate sa ofere administratorului site-ului informatii privind comisioanele, dar si despre localizarea bancomatelor.

In prezent, site-uri private precum Conso.ro sau FinZoom.ro ofera comparatii de costuri intre banci pentru mai multe tipuri de servicii, inclusiv conturi curente.

Proiectul introduce si prevederi privind mobilitatea conturilor bancare, astfel ca cine vrea se poate muta cu contul de la o banca la alta, in tara sau in interiorul UE, intr-o procedura rapida, gratuit sau cu costuri rezonabile.

Bancile nu vor putea nici sa refuze deschiderea unui cont curent pentru un cetatean UE, decat in cazul in care se incalca legea pentru prevenirea spalarii banilor si combaterea finantarii terorismului. Chiar si in acest caz banca trebuie sa precizeze clar motivul refuzului si sa consilieze consumatorul privind procedura prin care poate depune o plangere impotriva institutiei de credit.

Termenul de transpunere al Directivei este septembrie 2016.

viewscnt

Autor: Cristina Zafiu

In calitatea sa de asistent al presedintelui, asigura secretariatul permanent al asociatiei profesionale. Cea mai mare parte din activitatea sa este consacrata comunicarii cu membrii patronatului si cu celelalte organizatii si institutii cu care patronatul coopereaza.

Lasă un răspuns