O fantoma in era digitala: snuruirea brosurilor casei de marcat

De | 28 octombrie 2018

Pentru a fi in legalitate, orice casa de marcat are atasate doua brosuri: cartea de interventii si registrul special. Acestea sunt livrate utilizatorului odata cu casa de marcat si sunt vizate de autoritatea fiscala. Desi nu este prevazuta de legislatie, snuruirea brosurilor s-a propagat in prezent din practici birocratice reziduale ale epocilor trecute. Risipa de munca si timp alocate de firmele de service pentru aceasta procedura retrograda nu mai poate fi acceptata in actuala etapa de implementare a noilor case de marcat.

Incercam mai jos sa raspundem la intrebarea „Unde e prevazuta snuruirea registrelor caselor de marcat in legislatia a.m.e.f. ? ”

Definirea brosurilor

Cele doua brosuri au fost definite de legislatie astfel:

Cartea de interventii este definita in articolul 5. (3) din OUG 28 / 1999 (r):

Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie să fie dotate de către distribuitor cu manual de utilizare a acestora, precum şi cu o broşură cu pagini numerotate, care conţine evoluţia exploatării aparatului, denumită carte de intervenţii. Utilizatorii aparatelor sunt obligaţi să păstreze cartea de intervenţii, iar împreună cu unităţile acreditate pentru service răspund de completarea şi de actualizarea acesteia cu datele referitoare la identitatea utilizatorului şi la intervenţiile service efectuate. În cazul revânzării aparatului de marcat electronic fiscal, cartea de intervenţii însoţeşte aparatul.

Registrul special este definit in Normele metodologice de aplicare a OUG 28/1999 in corpul articolului  6

(2) “Până la repunerea în funcţiune a aparatului defect, utilizatorii, cu excepţia taximetriştilor, înregistrează toate operaţiunile efectuate în această perioadă într-un registru, denumit în continuare registru special, care se completează fără ştersături şi fără spaţii neutilizate.

(3) Registrul special se întocmeşte conform modelelor prezentate în anexele nr. 2 a) şi 2 b).

(4) Registrul special are paginile numerotate, este sigilat şi ştampilat de către organul fiscal la care se depun declaraţiile fiscale, denumit în continuare organ fiscal competent, cu precizarea numărului de pagini conţinut de acesta, şi este prezentat de către utilizator, cu excepţia taximetriştilor, pentru vizare la organul fiscal în a cărui rază teritorială a fost instalat aparatul de marcat electronic fiscal, înainte de începerea activității. În cazul aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art.3 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, registrul se prezintă pentru vizare odată cu depunerea declaraţiei de instalare a aparatului.

Procedura vizarii brosurilor de catre autoritatea fiscala

Articolul 105 din Normele de aplicare a OUG 28/1999 reglementeaza modul in care trebuiesc vizate cele doua brosuri:

(1) După instalarea aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale, cu excepţia taximetriştilor, prezintă organului fiscal competent, cartea de intervenţii a aparatului şi registrul special.

(2) Organul fiscal competent, înscrie în cartea de intervenții numărul de pagini, aplicând ștampila, și vizează registrul special pe ultima pagină.”

Nici din articolele mentionate la Definirea brosurilor  nu rezulta alta procedura de vizare deoarece:

  • cartea de interventii nu are precizari cu privire la sigilare;
  • despre registrul special se precizeaza ca “este sigilat şi ştampilat de către organul fiscal…”.

Procedura de avizare a unor noi registre (pierdute sau deteriorate) nu face nici ea referire la snuruire ci doar la stampilare:

Art. 102. (6) În cazul pierderii sau deteriorării cărții de intervenții/registrului special, după caz, utilizatorii vor informa, de îndată, organul fiscal competent. Informarea se va face în scris și prin deplasare la sediul organului fiscal, căruia i se va prezenta pentru ștampilare, conform art. 105 alin. (2) o nouă carte de intervenții/un nou registru special, după caz, reconstituite, pe răspunderea utilizatorului și a unității de service acreditată, pe baza datelor înregistrate în memoria fiscală, inclusiv în ce privește toate evenimentele reset, sau a documentelor din evidenţa contabilă a utilizatorului. Reconstituirea cărţii de intervenţie se poate face şi în baza documentelor păstrate în dosarul de asistenţă tehnică al aparatului. În situația deteriorării cărții de intervenții/registrului special, după caz, utilizatorii vor prezenta organului fiscal, pentru eventuale confruntări, și cartea de intervenții/registrul special, după caz
deteriorată/deteriorat.

Deci raspunsul la intrebarea „Unde e prevazuta snuruirea registrelor caselor de marcat in legislatia a.m.e.f. ? ” este simplu: nicaieri.

De ce snuruim totusi brosurile ?

Sustinerea procedurii snuruirii de catre personalul ANAF are cateva explicatii:

  • mentinerea reflexelor din perioada comunista in care statul totalitar permitea interpretari excesive si abuzive ale oricarui paragraf de lege in scopul mentinerii cetatenilor in stare de obedienta;
  • neadaptarea unor actuali lucratori ai ANAF la noua pozitie de furnizori de servicii pentru cetateni si mediul de afaceri;
  • lipsa de atitudine profesionala a personalului firmelor de service case de marcat.

SOLICITARE CATRE ANAF

Daca unii lucratori ai ANAF au reusit sa conditioneze reflexul snuruirii registrelor pentru a.m.e.f., e timpul sa opriti aceasta practica anacronica si contrara obiectivului Ministerului Finantelor Publice de digitalizare a controlului utilizarii noilor case de marcat.

Autor: Marian Anghelescu

Initiator al proiectului organizatiei patronale, in urma cu mai bine de 10 ani si presedinte al acesteia, conduce compania Deck Birotica Group din Pitesti, activand in domeniul AMEF din anul 1998. Aria sa principala de expertiza este comercializarea si service-ul caselor de marcat, fiind un "guru" in domeniul legislatiei caselor de marcat din Romania.

Un comentariu despre “O fantoma in era digitala: snuruirea brosurilor casei de marcat

  1. Beata Foris

    Incepand cu noile case de marcat, n-am mai snuruit si sigilat Cartea de interventii. Mai mult, la primele dati le-am cerut sa respecte legea si sa treaca numarul de pagini… Acest ultim lucru n-o mai fac, m-am obosit sa le explic, mai ales ca am primit raspunsul Sefei: “Daca asa vreti Dvs., va scriu!”, de parca mi-ar face o favoare sa respecte litera legii… Dar in continuare duc ne-snuruit si nesigilat cartea de interventii. Comenteaza dar le las in pace.

Lasă un răspuns