Ministerul Finantelor aduce informatii suplimentare depre plata defalcata a TVA

De | 5 septembrie 2017
-

Ministerul Finantelor publice a transmis un comunicat oficial prin care aduce explicatii suplimentare privind OG 23/2017 si plata defalcata a TVA , ordonanta care a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 706/2017

Iata ce anunta Ministerul de Finantele pe tema OG 23/2017 – Plata defalcata a TVA sau split TVA:

1. Care sunt regulile fiscale in domeniul TVA pe care le modifica mecanismul platii defalcate a TVA?

Mecanismul platii defalcate a TVA nu schimba nicio regula fiscala in domeniul TVA. Nu se modifica regulile de exigibilitate a TVA, de inscriere a operatiunilor in decontul de TVA, nu se impun obligatii suplimentare de raportare etc.

2. Care sunt facilitatile care sunt oferite persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA care opteaza pentru aplicarea mecanismului platii defalcate a TVA in perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017?

Pentru persoanele care opteaza pentru aplicarea mecanismului platii defalcate a TVA in perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017 au fost prevazute urmatoarele facilitati:

• anularea penalitatilor de intarziere aferente obligatiilor fiscale principale reprezentand TVA, restante la 30 septembrie 2017, in anumite conditii;
• reducerea cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microintreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2017.

3. Cine trebuie sa aiba cont de TVA?

Toate persoanele juridice si persoanele fizice platitoare de TVA care presteaza servicii sau livreaza bunuri, taxabile, in Romania.

4. Pentru ce tranzactii se aplica plata defalcata a TVA?

Plata defalcata a TVA se aplica pentru toate operatiunile taxabile din punct de vedere al TVA pentru care care locul livrarii de bunuri sau locul prestarii de servicii se considera a fi din punct de vedere al TVA in Romania.

Nu se aplica mecanismul platii defalcate a TVA pentru tranzactiile pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata TVA sau pentru operatiunile supuse regimurilor speciale de TVA: regimul bunurilor second-hand, regimul agentiilor de turism, regimul special pentru agricultori, etc.

5. Cum functioneaza mecanismul?

Fiecare firma platitoare de TVA va avea in mod obligatoriu un cont separat de TVA, diferit de contul curent.

Pentru fiecare factura emisa de un furnizor, firma cumparatoare va face face doua plati:
1) Una in contul curent, reprezentand valoarea produselor/serviciilor. Aceasta plata se face din contul curent al beneficiarului.
2) Una in contul de TVA, reprezentand valoarea TVA pentru produsele/serviciile in cauza.
Aceasta plata se face din contul de TVA al beneficiarului.

Din contul de TVA al unei firme se pot face, in general, doar doua tipuri de operatiuni:

1) Plata TVA catre furnizorii firmei
2) Plata TVA catre bugetul de stat (sumele datorate statului ca diferenta intre TVA colectata si TVA deductibila din decontul de TVA).

Deci, in general, dintr-un cont de TVA nu se pot face decat plati catre alte conturi de TVA sau catre bugetul de stat.
Se mai pot face transferuri din contul de TVA catre contul curent al firmei, insa numai daca firma respectiva a alimentat anterior contul de TVA cu sume din contul curent, intrucat a avut de platit mai mult TVA catre furnizori decat TVA incasata de la clienti. In acest caz, restituirea sumelor din contul de TVA in contul curent al firmei se poate efectua doar cu aprobarea ANAF acordate in urma unei cereri din partea firmei.

NU SE POT FACE RETRAGERI DE NUMERAR (CASH) DIN CONTUL DE TVA.
Pentru toate facturile platite catre operatorii economici este obligatorie plata defalcata a TVA in contul de TVA al acestora.

Exceptii:
• Platile in numerar, din partea persoanelor fizice sau juridice.
• Platile cu cardul sau cu substitute de numerar, din partea persoanelor fizice sau juridice.
In situatiile de mai sus, firmele care au incasat banii au obligatia ca in maxim 7 zile lucratoare sa depuna TVA aferenta sumelor incasate in contul propriu de TVA.

6. Unde se deschid conturile de TVA?

Conturi deschise la Trezorerie

Trezoreria va deschide gratuit si automat cate un cont de TVA pentru toti operatorii economici platitori de TVA, fara a fi necesara o solicitare scrisa din partea acestora.
Operatiunile in conturile de TVA deschise de trezorerie vor fi gratuite (nu vor avea comisioane).
Operatorii economici vor avea acces la extrase de cont gratuite, in format electronic, privind operatiunile lor din contul de TVA
Fiecare operator va putea identifica propriul cont de TVA, dar si contul furnizorilor sai, pe site-ul Ministerului Finantelor si/sau pe site-ul ANAF.
Conturile deschise la Trezorerie vor putea fi utilizate doar pentru platile in lei.

Conturi deschise la banci
Bancile comerciale vor putea deschide conturi de TVA pentru toti clientii lor platitori de TVA. Acestia vor putea valida contul de TVA in cel mult 90 de zile.
Orice operatiune bancara in contul de TVA deschis de banca echivaleaza cu validarea acestuia.
Banca este obligata sa informeze clientul cu privire la costul de administrare si comisioanele practicate pentru conturile de TVA.
Banca nu are dreptul sa perceapa taxe/comisioane pentru conturile de TVA nevalidate.
Bancile pot deschide conturi de TVA si pentru platile in valuta.
O firma poate avea mai multe conturi de TVA (ex. un cont de TVA pentru platile in lei deschis la Trezorerie si un cont de TVA deschis la o banca pentru platile in valuta)

7. Ce se schimba din perspectiva persoanelor fizice?
Nu se schimba absolut nimic!
Persoanele fizice vor putea face plati in numerar sau cu cardul ca si pana in prezent, fara a fi necesara o alta operatiune. Firma care incaseaza sume in numerar sau prin card de la o persoana fizica (sau de la o firma) va avea obligatia ca in termen de 7 zile lucratoare sa transfere/depuna in contul sau de TVA suma reprezentand diferenta dintre TVA aferenta incasarilor si TVA aferenta platilor in numerar efectuate intr-o zi si suma reprezentand TVA aferenta incasarilor prin utilizarea cardurilor
de credit/debit.

8. Ce se incaseaza in contul de TVA?
Conturile de TVA se vor credita, in principal, cu:
• TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii;
• depuneri/virari de TVA pentru operatiunile incasate cu numerar sau prin cardul bancar;
• transferuri din alte conturi de TVA ale titularului;
• transferuri din contul curent deschis fie la aceeasi institutie bancara, fie la aceeasi unitate a trezoreriei statului;
• sume incasate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale;
• TVA decontata intre membrii grupului fiscal unic;
• sume incasate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de impozitare a TVA
• dobanda aferenta contului de TVA, acordata de institutia de credit;
• rambursarea TVA de la bugetul de stat, daca persoana opteaza ca suma sa i se vireze in contul de TVA.

9. Ce plati sunt permise din contul de TVA?

Conturile de TVA se pot debita, in principal, cu:
TVA achitata in contul de TVA al furnizorului/prestatorului;
TVA platita la bugetul de stat, rezultata din decontul de TVA;
sume transferate in alt cont de TVA al titularului;
corectii de TVA pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont de TVA;
corectii aferente ajustarii bazei de TVA sau ca urmare a corectarii facturilor, pentru care plata se efectueaza intr-un alt cont de TVA;
restituiri in contul curent al titularului, in limita alimentarii efectuate;
sume reprezentand TVA achitata in numerar, cu exceptia celor retinute din incasarile in numerar, sau cu cardul din contul curent;
TVA decontata in cadrul grupului unic.

10. Cand intra in vigoare masura?

De la 1 Octombrie 2017 fiecare firma poate opta sa aplice mecanismul platii defalcate a TVA.

Organul fiscal infiinteaza “Registrul persoanelor care aplica plata defalcata a TVA”, iar persoanele care opteaza pentru acest sistem vor aplica plata defalcata a TVA incepand cu ziua urmatoare celei in care au fost inscrise in acest registru.
Organul fiscal va inscrie persoanele in registru in termen de maximum 3 zile de la data la care acestea depun notificarea prin care opteaza penrtu aplicarea mecanismului privind plata defalcata a TVA.

De la 1 ianuarie 2018 toate persoanele inregistrate in scopuri de TVA sunt obligate sa aplice mecanismul platii defalcate de TVA.

Imediat dupa infiintarea contului de TVA pot aparea urmatoarele situatii:

• Firma primeste plati din partea clientilor sai, prin care se alimenteaza contul de TVA cu sumele reprezentand TVA aferenta serviciilor prestate sau produselor livrate de firma in cauza. Aceste sume din contul de TVA vor putea fi utilizate de firma pentru plata TVA catre proprii sai furnizori si catre bugetul de stat.
• Firma trebuie sa plateasca TVA catre furnizorii sai, dar inca nu a primit TVA din partea propriilor clienti sau TVA primita de la acestia e mai mica decat TVA care trebuie platita catre furnizori. In acest caz, firma va trebui sa alimenteze contul sau de TVA din contul sau curent. Apoi din contul propriu de TVA va plati valoarea TVA catre contul de TVA al furnizorului.
Pentru a nu intra in dificultati de cash-flow, firmele care sunt in a doua situatie pot solicita din partea ANAF aprobarea decontarii sumei cu care s-a alimentat contul de TVA. Aprobarea decontarii se va face in termen de 3 zile lucratoare.

ATENTIE!
DECONTAREA sumelor cu care se alimenteaza contul de TVA este diferita de RAMBURSAREA SUMELOR DE TVA care se cuvin firmelor (care in cursul unei perioade de raportare au dedus TVA mai mult decat au colectat).

In ce priveste RAMBURSAREA DE TVA nu se modifica nimic in raport cu sistemul actual.

11. Ce se va intampla cu firmele care deja au de recuperat TVA de la stat?

Procedura de rambursare nu se modifica. Aceste sume vor fi virate de stat in contul curent al firmei, sau daca se solicita, in contul de TVA al firmei.

12. Ce se intampla cu sumele din contul de TVA in cazul suspendarii activitatii unei firme?

Suspendarea (inactivitatea temporara) presupune si anularea inregistrarii in scopuri de TVA, ceea ce inseamna ca persoana nu mai are obligatia de a avea un cont de TVA. In aceasta situatie firma poate solicita transferul sumelor din contul de TVA in contul curent, cu acordul ANAF, dupa achitarea obligatiilor reprezentand TVA catre furnizori/prestatori si bugetul statului.

13. Ce se intampla cu sumele din contul TVA in cazul inchiderii unei firme?

In cazul in care o firma isi inceteaza existenta poate solicita transferarea sumelor din contul de TVA in contul curent, cu aprobarea ANAF, daca nu are obligatii de plata privind TVA. In situatia in care la inchiderea firmei raman totusi sume in contul de TVA pentru care statul are calitatea de creditor, acestea se fac venit la bugetul de stat.

14. Ce se intampla in cazul platilor partiale (avansuri, transe)?

In cazul platii partiale a contravalorii livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, precum si in cazul platii unui avans, fiecare plata se considera ca include si TVA aferenta care se determina prin aplicarea procedeului sutei marite, respectiv 19 x 100/119, in cazul cotei standard, si 9 x 100/109 sau 5 x 100/105, in cazul cotelor reduse.

In cazul platilor partiale aferente unei facturi in care sunt inscrise operatiuni supuse mai multor cote de TVA si/sau mai multor regimuri de impozitare, beneficiarii sunt obligati sa aloce sumele platite cu prioritate pentru operatiunile supuse regimului normal de taxare, in ordinea descrescatoare a cotelor. TVA astfel determinata se plateste in contul de TVA al furnizorului/prestatorului.

15. Ce se intampla in cazul sumelor depozitate sub forma de garantii? Cum se plateste TVA in acest caz?

Plata TVA in contul TVA se realizeaza in momentul eliberarii sumelor din aceste conturi.

16. O companie poate detine mai multe conturi de TVA?
Da, o companie poate deschide mai multe conturi de TVA, neexistand o limitare in acest sens.

17. Cine verifica platile efectuate in contul de TVA?

Conform ordonantei, incepand cu 1 ianuarie 2018, bancile/trezoreria au obligatia de a implementa un sistem automat/manual de verificare a platilor in contul de TVA, potrivit caruia sumele dintr-un cont de TVA sa poata fi virate doar catre un alt cont de TVA, si, doar cu acordul ANAF, catre alt cont decat contul de TVA.

18. Care sunt principalele contraventii si cum sunt sanctionate?

Principalele contraventii sunt:
• Plata TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii de catre beneficiari in alt cont decat contul de TVA al furnizorului, daca nu se efectueaza corectia platii in termen de 7 zile. In cazul in care corectia se efectueaza in termenul de 7 zile lucratoare, beneficiarul nu este sanctionat. Daca nu se corecteaza plata in termenul de 7 zile lucratoare, contraventia este sanctionata cu amenda stabilita ca procent de 0,06% pe zi din suma platita eronat, incepand cu ziua platii eronate pana la data corectarii, dar nu mai mult de 30 de zile de la data platii eronate. Daca nici dupa 30 de zile de la data platii eronate, aceasta nu este corectata, se aplica o amenda egala cu 50% din suma platita eronat in alt cont decat contul de TVA al furnizorului/prestatorului;
• Necomunicarea contului de TVA catre furnizori si clienti se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei;
• Nevirarea in termen de 7 zile lucratoare a sumelor reprezentand TVA din contul curent al titularului in contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorate furnizorului din alt cont decat contul de TVA daca nu se efectueaza corectia platii in termen de 7 zile. Daca beneficiarul efectueaza corectia platii in termenul de 7 zile lucratoare, acesta nu este sanctionat. Daca furnizorul nu a efectuat virarea in termenul de 7 zile lucratoare sau beneficiarul nu a corectat plata eronata in acelasi termen, aceste contraventii sunt sanctionate cu amenda stabilita ca procent de 0,06% pe zi din suma nevirata/platita eronat, incepand cu ziua in care a intervenit obligatia virarii/data platii eronate pana la data virarii/corectarii platii, dar nu mai mult de 30 de zile de la data la care a intervenit obligatia de virare/data platii eronate. Daca nici dupa 30 de zile nu se vireaza sumele/corecteaza plata eronata corectata, se aplica o amenda egala cu 10% din suma nevirata/platita eronat in alt cont decat contul de TVA al furnizorului/prestatorului.

Autor: Cristina Zafiu

In calitatea sa de asistent al presedintelui, asigura secretariatul permanent al asociatiei profesionale. Cea mai mare parte din activitatea sa este consacrata comunicarii cu membrii patronatului si cu celelalte organizatii si institutii cu care patronatul coopereaza.

Lasă un răspuns